[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 2 - ( دوماهنامه طب جنوب 1398 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 130-140 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش اصول ارگونومیکی بر وضعیت‌های کاری دانشجویان دندانپزشکی
نجمه شورکی1 ، فائزه فخرایی1، نجمه سعادتمند1، اکرم فرهادی 2
1- گروه تشخیص بیماری‌های دهان و دندان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران ، Ak.farhadi@gmail.com
چکیده:   (409 مشاهده)
زمینه: حرفه دندانپزشکی یکی از مشاغل پرخطر جهت بروز مشکلات اسکلتی عضلانی می‌باشد، که آموزش در این زمینه در چارچوب علم ارگونومی می‌تواند در پیشگیری از این مشکلات مؤثر باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش ارگونومی در وضعیت کاری دانشجویان دندانپزشکی انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه مداخله‌ای بر روی 57 نفر از دانشجویان کلینیک دانشکده دندانپزشکی بوشهر در سال 1396 انجام گرفت. وضعیت‌های کاری دانشجویان با مشاهده مستقیم توسط دو نفر از مجریان طرح و با استفاده از از روش ارزیابی سریع بدن
(
REBA) Rapid Entire Body Assessment قبل و بعد از یک دوره آموزش یک روزه در زمینه "آشنایی با انواع اختلالات اسکلتی- عضلانی و اصول ارگونومیکی در دندانپزشکی" مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت توصیف داده‌ها از آمار توصیفی (فراوانی و فراوانی نسبی) و به منظور تحلیل داده‌ها از آزمون ویلکاکسون، و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS ویرایش 25 استفاده شد
(05/0
α=).
یافته‌ها: وضعیت کاری 86 درصد از دانشجویان قبل و 70 درصد بعد از آموزش در سطح خطر متوسط و بالاتر قرار داشت. قبل و بعد از آموزش افراد بدترین وضعیت کاری را به ترتیب در بخش‌های کودکان و پروتز داشتند. نمرات REBA قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی‌داری را نشان داد (05/0>P).
نتیجه‌گیری: وضعیت کاری درصد زیادی از دانشجویان دندانپزشکی در محدوده خطر متوسط و بالاتر بود، با توجه به تأثیر معنی‌دار برنامه آموزشی در این زمینه پیشنهاد می‌شود، که انجام این گونه دوره‌ها به شکل مستمر و از شروع کار دانشجویان در کلینیک مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: دندانپزشکی، REBA، وضعیت بدن، ارگونومی، دانشجویان دندانپزشکی
متن کامل [PDF 889 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: ۱۳۹۸/۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Showraki N, Fakhraei F, Saadatmand N, Farhadi A. Effects of Teaching Ergonomic Principles on Working Status in Dental Students. Iran South Med J. 2019; 22 (2) :130-140
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-1072-fa.html

شورکی نجمه، فخرایی فائزه، سعادتمند نجمه، فرهادی اکرم. تأثیر آموزش اصول ارگونومیکی بر وضعیت‌های کاری دانشجویان دندانپزشکی. طب جنوب. 1398; 22 (2) :130-140

URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-1072-fa.html



دوره 22، شماره 2 - ( دوماهنامه طب جنوب 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، طب جنوب ISMJ

Iranian South Medical Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License which allows users to read,
copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly

Copyright © 2017, Iranian South Medical Journal| All Rights Reserved

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3977