[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( مجله علمی و پژوهشی طب جنوب 1382 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 69-78 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاههای والدین، معلمین و دانش آموزان پیرامون آموزش مفاهیم بهداشت باروری به دانش آموزان به شیوه بحث گروهی متمرکز
خانم فاطمه عزیزی1، آقاي محمد هادی ظفرمند *1، خانم فیروزه بیات2
1- پزشک عمومی
2- کارشناس
چکیده:   (21059 مشاهده)
مسایل و مفاهیم بهداشت باروری، به عنوان یک نیاز مبرم آموزشی ، مورد تأکید شرع و عرف می باشند و در فرآیند تأمین سلامت انسان و تعامل مثبت با محیط زیست و نهایتاً توسعه متوازن نقش انکار ناپذیری دارند . بنابراین برای دستیابی به دیدگاههای والدین، معلمین و دانش آموزان به مفاهیم بهداشت باروری و روش های آموزشی مفاهیم مربوطه به دانش آموزان(راهنمایی و دبیرستان)، با روش پژوهش کیفی بحث گروهی متمرکز**(FGD) ، 24 مصاحبه گروهی در 12 گروه با حضور 162 نفر (64 دانش آموز، 50 معلم و 48 ولی) انجام گردید. گروهها آموزش بهداشت بلوغ را به جهت افزایش آمادگی نوجوانان در قبال تغییرات جسمی و کاهش ترس حاصل از آن و پیشگیری از کسب اطلاعات نا صحیح یا از افراد بی صلاحیت لازم دانستند . در خصوص آموزش مسائل جمعیت و تنظیم خانواده، معدودی از پدران و گروهی از مادران معتقد بودند که آموزش دانش آموزان لازم نیست . دانش آموزان دختر بهبود روابط عاطفی و کیفیت زندگی زنان و افزایش فرهنگ خانواده را از نتایج این آموزشها می دانستند . مصاحبه شوندگان بر لزوم آموزش ایدز تأکید داشتند. آموزش مسائل مربوط به ازدواج مورد تأکید اکثر گروهها بود و دانش آموزان دختر دبیرستانی به نقش کلاسهای مشاوره پیش از ازدواج اشاره داشتند. از این رو پیشنهاد می شود با توجه به خلأهای موجود آموزشی و کمبود مهارتهای مناسب رفتاری در حیطه بهداشت باروری ، علاوه بر استفاده از تبلیغات مناسب و به خصوص استفاده از رسانه های گروهی، افزایش دسترسی به رسانه های مکتوب و جذاب آموزشی و هماهنگی هر چه بیشتر بین خانواده ، کادر بهداشتی و معلمین در ارایه این آموزشها و جلوگیری از دوگانگی در آموزش مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: مـدرسه، بهـداشت باروری، بلوغ، ایدز، تنظیم خانواده، بحث متمرکز گروهیFGD
متن کامل [PDF 188 kb]   (1066 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۱۱/۲ | پذیرش: ۱۳۸۷/۱۱/۲ | انتشار: ۱۳۸۷/۱۱/۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi F, Zafarmand M H, Bayat F. Qualitative analysis of parents, teachers and students’ beliefs about education of reproductive health to students using focus group discussion. Iran South Med J. 2003; 6 (1) :69-78
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-111-fa.html
عزیزی فاطمه، ظفرمند محمد هادی، بیات فیروزه. بررسی دیدگاههای والدین، معلمین و دانش آموزان پیرامون آموزش مفاهیم بهداشت باروری به دانش آموزان به شیوه بحث گروهی متمرکز. طب جنوب. 1382; 6 (1) :69-78

URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-111-fa.html

دوره 6، شماره 1 - ( مجله علمی و پژوهشی طب جنوب 1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، طب جنوب ISMJ

Iranian South Medical Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License which allows users to read,
copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly

Copyright © 2017, Iranian South Medical Journal| All Rights Reserved

Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 789 queries by yektaweb 3465