[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهشی طب جنوب 1390 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 41-50 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی معلمان مدارس شهر کاشان در سال 1386
حمیدرضا صابری، علیرضا مروجی *1، جواد ناصح
1- ، moraveji@kaums.ac.ir
چکیده:   (15880 مشاهده)
زمینه: فرسودگی شغلی از عوارض استرس شغلی محسوب می‌شود. فرسودگی شغلی شامل یک سری از خصوصیات ذهنی و عملکردی و شخصی می‌باشد که در آن فرد از بعضی از علایم روحی - روانی برخوردار است. فرسودگی شغلی باعث کاهش بهره‌وری، افسردگی و بیماری شود. مواد و روش‌ها: این تحقیق بر روی 385 نفر از معلمان شهرستان کاشان توسط پرسشنامه استاندارد مازلاخ، در سه حوزه مسخ شخصیت، خستگی عاطفی، کاهش عملکرد فردی فرسودگی شغلی توسط درجه‌بندی استاندارد مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج در سه بعد خستگی عاطفی (شدید 1/10 درصد، متوسط 18 درصد، خفیف 9/71 درصد) و مسخ شخصیت (شدید 6/4 درصد، متوسط 9/10 درصد، خفیف 5/84 درصد) و کاهش عملکرد فردی (شدید 2/2 درصد، متوسط 1/11 درصد، خفیف 7/86 درصد) بود. با افزایش سن (002/0=P) و سابقه‌کاری (001/0=P) فرسودگی کاهش می‌یافت. افزایش مدرک تحصیلی (05/0P=)، اختلالات روان‌پزشکی (02/0P=)، نوع مسکن (003/0P=)، عدم رضایت از زندگی زناشویی (031/0P=) و جنس مرد (01/0P<) به‎طور معنی‌دار باعث افزایش فرسودگی شغلی می‌گردید. نتیجه‌گیری: این نکته حائز اهمیت است اگر چه بر اساس این مطالعه اکثر افراد فرسودگی خفیف داشتند ولی فرسودگی متوسط تا شدید در ابعاد خستگی عاطفی (1/28 درصد) و مسخ شخصیت (4/15 درصد) قابل توجه است و لازم است به این افراد با توجه به نقش مهم خود در جامعه توجه ویژه‌ای داشت. توصیه می‌شود که معلمان مورد بررسی بیشتر و اقدامات لازم در جهت کاهش استرس و بررسی از نظر بیماری‎های روحی- روانی قرار گیرند.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی شغلی، معلمان، مسخ شخصیت، مازلاخ
متن کامل [PDF 194 kb]   (2798 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۹/۱۱/۱۱ | پذیرش: ۱۳۸۹/۱۱/۱۱ | انتشار: ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saberi H, Moraveji A, Naseh J. Occupational Burnout among School Teachers and some Related Factors in Kashan 2007. Iran South Med J. 2011; 14 (1) :41-50
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-243-fa.html
صابری حمیدرضا، مروجی علیرضا، ناصح جواد. بررسی عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی معلمان مدارس شهر کاشان در سال 1386. طب جنوب. 1390; 14 (1) :41-50

URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-243-fa.html

دوره 14، شماره 1 - ( مجله علمی پژوهشی طب جنوب 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، طب جنوب ISMJ

Iranian South Medical Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License which allows users to read,
copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly

Copyright © 2017, Iranian South Medical Journal| All Rights Reserved

Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 793 queries by yektaweb 3510