دوره 6، شماره 1 - ( مجله علمی و پژوهشی طب جنوب 1382 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 13-8 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vafaee A A, Jalal A, Sadeghi H, Rashidi pour A. Effects of bilateral reversible inactivation of Accumbens Nucleus on acquisition and consolidation of memory in rats. Iran South Med J 2003; 6 (1) :8-13
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-102-fa.html
وفایی عباسعلی، جلال علی، صادقی حسن، رشیدی پور علی. اثر حذف برگشت پذیر دو طرفه‌ هسته‌ اکومبنس‌ بر اکتساب و تثبیت یادگیری در موش‌ بزرگ آزمایشگاهی ‌. مجله طب جنوب. 1382; 6 (1) :8-13

URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-102-fa.html


1- ، aavaf43@Sem-ums.ac.ir
چکیده:   (16274 مشاهده)
مطالعات قبلی نشان داده اند که هسته اکومبنس احتمالا از ساختارهای مغزی است که در فرایند ذخیره‌ حافظه‌ هیجانی‌ دخیل می‌ باشد. هدف‌ این‌ مطالعه‌ تعیین اثر حذف برگشت پذیر هسته مزبور بصورت‌ دو طرفه‌ بر اکتساب و تثبیت یادگیری و حافظه در مدل‌ یادگیری ‌احترازی‌ غیر فعال‌ می‌باشد. این پژوهش تجربی بوده و در طی آن از 80 سر موش نر آلبینو نژاد ویستار با وزن‌ 220 تا 250 گرم‌ استفاده‌ شد. ابتدا به‌ صورت‌ دو طرفه‌ روی‌ هسته‌ اکومبنس‌ کانول‌ راهنما گذاشته‌شد و یک‌ هفته‌ بعد، موش‌ در دستگاه‌ احترازی‌ غیرفعال‌ (1 میلی‌ آمپر شوک‌ DC، برای‌ مدت‌ 3 ثانیه‌ ) آموزش‌ داده‌ شدند. به‌ منظور غیرفعال‌ سازی‌ ناحیه‌ مزبور از لیدوکائین 2% (6/0 میکرولیتر) 20دقیقه قبل از آموزش برای بررسی روند اکتساب و تترودوتوکسین‌ (5 نانوگرم‌ در 6/0 میکرولیتر به‌ ازای‌ هر طرف‌) برای روند تثبیت بلافاصله 60 و 120 دقیقه بعد از آموزش یا هم حجم آن سالین به‌ صورت‌ دو طرفه‌ به داخل‌ هسته‌ فوق‌ تزریق‌ شد. 48 ساعت‌ بعد تست‌ بخاطرآوری‌ انجام‌ شد که‌ در طی‌ آن‌ مدت‌ زمانی‌ که‌ طول‌ می‌ کشید تا حیوان‌ برای اولین بار وارد محفظه‌ تاریک‌ شود و کل زمانی‌ که‌ در محفظه‌ روشن طی‌ می‌ نمود (در طی‌ 10 دقیقه‌ تست‌) یادداشت‌ و به‌ عنوان‌ معیار میزان‌ حافظه‌ در نظر گرفته‌ شد. نتایج‌ نشان‌ می‌دهد که‌ غیرفعال‌سازی‌ هسته‌ اکومبنس‌ به‌ طور دو طرفه‌ بلافاصله و تا 60 دقیقه بعد از آموزش موجب اختلال در تثبیت اطلاعات‌ تازه‌ آموخته‌ شده‌ می‌ شود (01/0P<). درحالی‌ که‌ غیرفعال‌ سازی‌ هسته‌ مزبور قبل از آموزش اثر معنی‌داری‌ بر اکتساب یادگیری هیجانی‌ نداشت‌ (05/0P>). یافته‌های‌ فوق‌ نشان‌می‌دهد که‌ هسته‌ اکومبنس‌ وابسته به زمان نقش‌ مهمی‌ در تثبیت اطلاعات‌ تازه‌ آموخته‌ شده‌ دارد.
متن کامل [PDF 214 kb]   (1555 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/10/30 | پذیرش: 1387/10/30 | انتشار: 1387/10/30

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب جنوب می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian South Medical Journal

Designed & Developed by: Yektaweb