:: دوره 15، شماره 2 - ( طب جنوب 1391 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 137-150 برگشت به فهرست نسخه ها
روزه داری، بهداشت روان و الگوی خواب و بیداری
محسن خوش نیت نیکو1، ژاله شادمان2، باقر لاریجانی1
1- پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- شکده علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، zhaleh_shadman@yahoo.com
چکیده:   (14453 مشاهده)
زمینه: تغییرات شیوه زندگی در ماه رمضان ممکن است رفتارهای مرتبط با خواب مانند مدت زمان خواب شبانه‌روزی، زمان خوابیدن و بیدار شدن و امواج مغزی را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، معنویت و دین داری تأثیر شگرف و معجزه‌آسایی بر سلامت روان انسان‌ها دارد و یکی از راه‌کارهای مفید مقابله با استرس، داشتن دین درونی و اعتقاد به خدا است. در این مقاله مروری، نتایج تمام مطالعات مرتبط با اثرات احتمالی روزه‌داری ماه رمضان بر جنبه‌های مختلف الگوی خواب و سلامتی روان گردآوری و در مورد نتایج آنها بحث شده است. مواد و روش‌ها: مطالب مورد نظر از اینترنت از طریق واژه‌های رمضان، روزه داری اسلامی، روزه داری ماه رمضان، گرسنگی به همراه واژه‎های خواب، کرونوتایپ، فاصله زمانی به خواب رفتن، خواب عمیق، امواج مغزی، سلامتی روانی، رفتار، افسردگی، عملکرد سایکوموتور، اختلال دوقطبی، مانیا، استرس، اضطراب و تصادف در پایگاه PubMed، SID (Scientific Information Datebase) و برخی مقالات منطقه‌ای جستجو و 103 مقاله مرتبط از سال 1972 تا 2010 جمع-آوری شد. یافته‌ها: نتایج مطالعات اثر روزه‌داری ماه رمضان بر الگوی خواب افراد یکسان نیست و این تفاوت می‌تواند ناشی از تفاوت‌های فرهنگی و شیوه زندگی در کشورهای مختلف باشد. در مجموع، روزه‌داری ماه رمضان منجر به تأخیر در چرخه خواب و بیداری، کاهش خواب عمیق و کاهش هوشیاری در طول روز می‌شود. نتیجه‌گیری: عوامل گوناگونی از جمله الگوی رژیم غذایی، تغییرات هورمونی و استرس می‎‎توانند کمیت و کیفیت خواب را در ماه رمضان تغییر دهند. همچنین، بر اساس اطلاعات موجود می‌توان گفت روزه‌داری با بهبود سلامت روانی افراد نیز ارتباط دارد.
واژه‌های کلیدی: روزه‌داری، خواب، روان، خلق
متن کامل [PDF 281 kb]   (2674 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱۲/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۰/۱۲/۲۸


XML   English Abstract   Print



دوره 15، شماره 2 - ( طب جنوب 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها