:: دوره 17، شماره 1 - ( دوماهنامه طب جنوب 1393 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 11-20 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر فلاونوئید رزوراترول بر یادگیری و حافظه در آزمون اجتنابی غیرفعال و ماز Y در موش صحرایی دیابتی
سیما نصری
، s_ nasri1@pnu.ac.ir
چکیده:   (7875 مشاهده)

زمینه: دیابت نوع 1 سبب اختلال در فرایندهای شناختی، حافظه و یادگیری می‌شود. در پژوهش حاضر تأثیر تجویز دراز مدت فلاونوئید رزوراترول بر حافظه و یادگیری در موش‌های صحرایی نر دیابتی مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش‌ها: موش‌ها به 4 گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با رزوراترول، دیابتی و دیابتی تحت تیمار با رزوراترول تقسیم شدند. برای دیابتی نمودن موش‌ها، از استرپتوزوتوسین استفاده شد. رزوراترول به‌میزان 10 میلی‌گرم بر کیلوگرم به‌صورت داخل صفاقی به‎مدت 8 هفته تزریق شد. برای ارزیابی حافظه و یادگیری، از آزمون اجتنابی غیرفعال و ماز Y استفاده شد. جهت بررسی آماری از نرم‌افزار SPSS ویرایش 17 و روشT تست زوجی و آزمون آنالیز واریانس یک‌طرفه استفاده شد. یافته‌ها: درمان موش‌های دیابتی با رزوراترول موجب کاهش معنی‌دار سطح گلوکز گردید (01/0>P). در یادگیری اجتنابی غیرفعال از نظر تأخیر اولیه هیچ‌گونه تفاوت معنی‌دار بین دو گروه دیابتی و دیابتی تحت تیمار وجود نداشت. همچنین، کاهش معنی‌دار تأخیر در حین عبور در موش‌های دیابتی و دیابتی تحت تیمار مشاهده گردید (01/0>P). در ماز Y ، رزوراترول درصد تناوب را در گروه دیابتی بهبود بخشید (05/0>P). نتیجه‌گیری: احتمالاً به‌دلیل تفاوت مکانیزم حافظه دراز مدت و کوتاه مدت، تیمار دراز مدت رزوراترول تأثیر معنی‌دار بر حافظه و یادگیری در مدل یادگیری اجتنابی غیرفعال نداشت. اما در ماز Y که روشی جهت تعیین حافظه فضایی است، رزوراترول سبب بهبود حافظه فضایی در حیوانات دیابتی شد. بنابراین، رزوراترول نه تنها سبب تنظیم قندخون در موش‌های دیابتی می‌شود، بلکه می‌تواند سبب بهبود حافظه کوتاه مدت آنها نیز شود.

واژه‌های کلیدی: رزوراترول، دیابت، یادگیری، حافظه، موش صحرایی نر
متن کامل [PDF 286 kb]   (2413 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۱۲


XML   English Abstract   Print



دوره 17، شماره 1 - ( دوماهنامه طب جنوب 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها