زمینه: دیابت نوع 1 سبب اختلال در فرایندهای شناختی، حافظه و یادگیری میشود. در پژوهش حاضر تأثیر تجویز دراز مدت فلاونوئید رزوراترول بر حافظه و یادگیری در موشهای صحرایی نر دیابتی مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روشها: موشها به 4 گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با رزوراترول، دیابتی و دیابتی تحت تیمار با رزوراترول تقسیم شدند. برای دیابتی نمودن موشها، از استرپتوزوتوسین استفاده شد. رزوراترول بهمیزان 10 میلیگرم بر کیلوگرم بهصورت داخل صفاقی بهمدت 8 هفته تزریق شد. برای ارزیابی حافظه و یادگیری، از آزمون اجتنابی غیرفعال و ماز Y استفاده شد. جهت بررسی آماری از نرمافزار SPSS ویرایش 17 و روشT تست زوجی و آزمون آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتهها: درمان موشهای دیابتی با رزوراترول موجب کاهش معنیدار سطح گلوکز گردید (01/0>P). در یادگیری اجتنابی غیرفعال از نظر تأخیر اولیه هیچگونه تفاوت معنیدار بین دو گروه دیابتی و دیابتی تحت تیمار وجود نداشت. همچنین، کاهش معنیدار تأخیر در حین عبور در موشهای دیابتی و دیابتی تحت تیمار مشاهده گردید (01/0>P). در ماز Y ، رزوراترول درصد تناوب را در گروه دیابتی بهبود بخشید (05/0>P). نتیجهگیری: احتمالاً بهدلیل تفاوت مکانیزم حافظه دراز مدت و کوتاه مدت، تیمار دراز مدت رزوراترول تأثیر معنیدار بر حافظه و یادگیری در مدل یادگیری اجتنابی غیرفعال نداشت. اما در ماز Y که روشی جهت تعیین حافظه فضایی است، رزوراترول سبب بهبود حافظه فضایی در حیوانات دیابتی شد. بنابراین، رزوراترول نه تنها سبب تنظیم قندخون در موشهای دیابتی میشود، بلکه میتواند سبب بهبود حافظه کوتاه مدت آنها نیز شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |