زمینه: در سیستمهای مبتنی بر نوروفیدبک افراد قادرند بنابر اصل شرطیسازی کنشگر، ریتم خاصی از سیگنال مغزی الکتروانسفالوگرام خود را بهطور معنیداری تقویت یا مهار کنند. در بررسیهای اخیر اثربهبود حافظه کاری طی آموزشهای نوروفیدبک روی افراد سالم بررسی شده است. از معایب نوروفیدبک تعداد بالای جلسات آموزش و هزینه بالای آن است. در تحقیقات گذشته توان کل باند آلفا، برای تمام افراد در محدوده 8 تا 12 هرتز در نظر گرفته شده است. از بررسیهای پیشین این نتیجه گرفته میشود که با استخراخ باند بالای آلفای شخصی و استفاده از آن در نوروفیدبک، میتوان سرعت یادگیری را افزایش داد، در نتیجه تعداد جلسات آموزش کاهش یافته و هزینه کمتری صرف خواهد شد. مواد و روشها: در این مطالعه تجربی از بین 10 نفر شرکت کننده که همگی زن و با میانگین سنی 35 سال بودند، بهطور تصادفی 5 نفر در گروه آزمون و 5 نفر در گروه کنترل تقسیم شدند. از هر دو گروه قبل از شروع آموزش نوروفیدبک و نیز بعد از اتمام جلسات آموزش نوروفیدبک آزمون حافظه کوتاه مدت تصویری گرفته شدسپس گروه آزمون بهمدت 8 جلسه، هر جلسه شامل سه قسمت (trial) 5 دقیقهای، بهصورت 2 بار در هفته، تحت آموزش نوروفیدبک جهت تقویت توان باند بالای آلفای خود قرار گرفتند. یافتهها: در تفکیک رنگ تصاویر و نیز زمان عکسالعمل، گروه آزمون بهبود معنیداری نسبت به گروه کنترل داشت. برای گروه آزمون شاخص زمان عکسالعمل تشخیص تصاویر جدید و قدیم و تفکیک رنگها، قبل و بعد از آموزش 8 جلسهای با فیدبک توان باند بالای آلفای شخصی، کاهش یافت در گروه کنترل این شاخص تفاوت معناداری نداشت (05/0>P). نتیجهگیری: افزایش توان نسبی باند بالای آلفای شخصی، در اثر آموزش نوروفیدبکی توان باند بالای آلفای شخصی ثبت شده در ناحیه Oz (تک قطبی) در طی 8 جلسه، نشان میدهد که این روش نوروفیدبکی باعث افزایش حافظه بانوان کارمند شده است و باعث بهبود درصد تفکیک رنگ تصاویر و نیز کاهش زمان عکسالعمل شده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |