دوره 18، شماره 4 - ( دو ماهنامه طب جنوب 1394 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 750-738 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه آموزش پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
2- گروه پرستاری، مرکز تحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیج‌فارس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر ، ravanipour@bpums.ac.ir
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
4- معاونت پژوهشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
چکیده:   (6007 مشاهده)

زمینه: تب از شایع‌ترین دلایل جستجوی مراقبت‌های پزشکی والدین نوزادان و کودکان خردسال است. لذا مطالعه حاضر به منظور درک عمیق‌تر مشکلات والدین در مراقبت و اداره تب کودکان انجام گرفته و در نهایت راهکارهایی به منظور برطرف کردن این مشکلات ارائه شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی اکتشافی (نوعی میکس متد) با هدف بررسی مشکلات والدین در اداره تب کودکانشان است. جامعه پژوهش را والدین مراجعه کننده به مراکز بهداشتی بوشهر تشکیل می دادند. نمونه‌های پژوهش به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند. بخش اکتشافی آن به شیوه تحلیل محتوای هدایت شده از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با والدین و سپس اطلاعات کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری گردید. داده‌های کیفی به صورت تحلیل محتوا و داده‌های بخش کمی با استفاده از نرم‌افزار SPSS ویرایش 19 و آمار توصیفی و تحلیلی در سطح معناداری کمتر از 05/0 مورد آنالیز قرار گرفت. یافته‌ها: در بخش کیفی مطالعه، کدگذاری و خلاصه سازی داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها در 6 محور شامل نیاز به آگاهی، آمادگی مقابله، اقدام مستقلانه، عملکرد مراقبتی مؤثر، حس کنترل و مدیریت موقعیت و حس رضایت مشخص شد. در بخش کمی میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی، نگرش و بیان کاربرد در عمل والدین به ترتیب 58/1±65/6، 41/3±87/11 و 97/5±44/55 بود. به‌علاوه حیطه‌های توانمندی با برخی مشخصات دموگرافیک به‌لحاظ آماری ارتباط معنی‌داری را نشان داد. نتیجه‌گیری: نیاز به اطلاعات اولیه در خصوص نحوه اداره تب و همچنین نیاز به توانمندسازی به نوعی که آمادگی کافی برای مقابله با تب کودک احساس کنند در گفته‌های اکثر مشارکت کنندگان مطرح بود. توصیه می‌شود که کارکنان بهداشتی و درمانی در زمینه نحوه اداره تب آموزش‌های تکمیل‌تری با کمک مدل‌های توانمندسازی به والدین ارائه دهند تا به توانمندی رضایت‌بخشی جهت اداره تب فرزندانشان دست یابند.

متن کامل [PDF 626 kb]   (2656 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حرفه پزشکی
دریافت: 1393/2/29 | پذیرش: 1393/6/9 | انتشار: 1394/6/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.