زمینه: مدارس به عنوان مکانی مطمئن نقش بسیار مهمی در پرورش دانشآموزان ایفاء مینمایند. در صورتی که اصول بهداشت در مدارس رعایت نگردد ممکن است سلامت دانشآموزان به خطر بیافتد. مربی بهداشت میتواند در ارتقاء وضعیت بهداشت مدارس مؤثر باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مربی بهداشت بر وضعیت بهداشت محیط مدارس ابتدایی در استان بوشهر انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است. تعداد 20 نمونه از هر کدام از مدارس ابتدایی دارای مربی و فاقد مربی به روش تصادفی طبقهای در استان بوشهر در سال تحصیلی 92-91 به عنوان نمونه انتخاب شد. گردآوری اطلاعات به روش مشاهده مستقیم محقق و با استفاده از فرم ارزیابی وضعیت بهداشت محیط مدارس، دارای 30 سؤال در 9 قسمت مختلف، بوده است. روشهای آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل و آزمون سؤالها در این مطالعه، محاسبه مجذور خی و آزمون دقیق فیشر بوده است. یافتهها: بر اساس نتایج این پژوهش بین وضعیت بهداشت محیط مدارس دارای مربی بهداشت و فاقد مربی بهداشت در 19 مورد از 30 مورد متغیرهای بهداشتی اختلاف آماری معنیداری مشاهده گردید. آنالیزهای آماری نشان داد اختلاف معنیداری بین وضعیت بهداشتی سرویس بهداشتی (005/0>P)، آبخوری و بوفه (001/0>P)، حیاط و راهرو (01/0>P) و دفع زباله (025/0>P) مدارس دارای مربی بهداشت با مدارس فاقد مربی بهداشت در سال تحصیلی 92-91 وجود دارد. نتیجهگیری: بهطور کلی نتایج این تحقیق نشان داد که حضور مربی بهداشت در مدارس می تواند منجر به بهبود وضعیت بهداشت محیط مدرسه شود. مدارس فاقد نیروی بهداشتی دارای سطح بهداشتی بسیار پایینی بودند؛ این مسئله اهتمام مسئولین ذیربط جهت استخدام نیروی بهداشتی در مدارس را میطلبد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |