TY - JOUR T1 - Factors Affecting the Satisfaction of Healthcare Workers with the Healthcare System Reform Plan in Healthcare Networks in Bushehr Province in 2018: A Qualitative Study TT - عوامل مؤثر بر رضایتمندی کارکنان بهداشتی درمانی از اجرای طرح تحول نظام سلامت در شبکه های بهداشت و درمان استان بوشهر در سال 1397: مطالعه‌ای کیفی JF - ISMJ JO - ISMJ VL - 23 IS - 5 UR - http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-1353-fa.html Y1 - 2020 SP - 475 EP - 493 KW - Health Reform Plan KW - evaluating satisfaction KW - qualitative study KW - health network employees N2 - زمینه: ارزیابی و شناسایی چالش‌های موجود پیرامون برنامه طرح تحول نظام سلامت، می‌تواند سیاست‌گذاران و مجریان را در رفع این نواقص و دستیابی به اهداف طرح کمک کنند. رضایتمندی کارکنان بهداشتی درمانی نقش مهمی در موفقیت برنامه‌های اصلاحی نظام سلامت دارد. هدف مطالعه، سنجش رضایت کارکنان بهداشتی در شبکه‌های بهداشت و درمان در خصوص رضایت از طرح تحول در استان بوشهر می‌باشد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک تحلیل محتوای کیفیِ قراردادی است، که در سطح شبکه‌های بهداشتی درمانی در استان بوشهر در سال 1397، با روش نمونه‌گیری هدفمند انجام شده است. مشارکت کنندگان از تمام سطوح شبکه‌های بهداشتی استان وارد مطالعه شده و مصاحبه با آن‌ها به صورت نیمه ساختارمند و با روش بحث گروهی متمرکز تا زمان اشباع داده‌ها انجام شده است. بعد از پایان یافتن مرحله پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، تمام موارد مصاحبه شده طبق روش آنالیز محتوای قراردادی کدبندی شده و مفاهیم استخراج گردید. یافته‌ها: نتایج مربوط به مصاحبه با 54 نفر در قالب هشت گروه متمرکز مورد تحلیل قرار گرفت. پس از انجام تحلیل و کدگذاری 1501 کد اولیه به دست آمد، درون مایه اصلی این مطالعه "رضایتمندی از اجرای طرح تحول" بود که در برگیرنده دو طبقه اصلی شامل عوامل درونی (با زیر طبقه‌های ماهیت کار، توانمندی شغلی، قدردانی و احترام، استقلال و آزادی عمل در کار، رشد مهارت‌های حرفه‌ای و بار جسمانی، خانوادگی و هیجانی) و بیرونی (با زیر طبقه‌های مدیریت و برنامه‌ریزی، نظارت و سرپرستی، حقوق و مزایا، ارتباطات درون‌بخشی و بین‌بخشی، زیر ساخت‌ها، ثبات شغلی و سازمانی و ذی‌نفعان) می‌باشد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه به شناسایی عوامل درونی و بیرونی رضایتمندی کارکنان شبکه‌های بهداشتی از طرح تحول در نظام سلامت انجامید، که با طراحی مجدد مبتنی بر این نتایج می‌توان به رفع نواقص موجود در طرح تحول اقدام نموده و زمینه رضایتمندی بیشتر کارکنان فعال در این طرح و نهایتاً ارائه مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت‌تر را به خدمت گیرندگان فراهم آورد. M3 10.52547/ismj.23.5.475 ER -