TY - JOUR T1 - Coarse and Fine Motor Skills and Some Factors Affecting Them in Children in Bushehr, 2019 TT - مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف و برخی عوامل مؤثر برآن در کودکان شهر بوشهر در سال 1398 JF - ISMJ JO - ISMJ VL - 24 IS - 1 UR - http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-1408-fa.html Y1 - 2021 SP - 46 EP - 62 KW - Child KW - Developmental coordination disorders KW - Motor skills KW - Body Mass Index N2 - زمینه: اختلال در مهارت ‌حرکتی از شایع‌ترین اختلالات بین کودکان دبستانی است. با توجه به اهمیت مهارت ‌حرکتی در سلامتی، مطالعه حاضر با هدف بررسی مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف و برخی عوامل مؤثر برآن در کودکان شهر بوشهر در سال 1398 صورت گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی، 403 کودک سن مدرسه شهر بوشهر مورد بررسی قرارگرفتند. نمونه‌گیری بصورت تصادفی خوشه‌ای از هر منطقه شهر بوشهر و از دبستان‌های دولتی و غیردولتی پسرانه و دخترانه انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل فرم مشخصات جمعیت‌شناختی، شاخص‌های آنتروپومتریک و فرم کوتاه آزمون تبحر‌حرکتی برونینکس- اوزرتسکی بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های تحلیلی (رگرسیون تک متغیره و چند متغیره)، تحلیل گردیدند. سطح معنی‌داری در تمام موارد کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین سنی کودکان شرکت‌کننده در پژوهش 1/72±9/65 سال و میانگین مهارت ‌حرکتی درشت و ظریف به‌ترتیب 7/52±29/18 و 00/17±28/5 بود. متغیرهای پیش‌بین مهارت حرکتی درشت روی هم 18 درصد از واریانس این متغیر را تبیین می‌نمودند و مدل آزمون شده از لحاظ آماری معنی‌دار بود (0/001>p). جنس پسر، سن کودک، سطح تحصیلات‌ پدر (زیر دیپلم)، ارتباط مستقیم و کارمند بودن مادر و شاخص‌توده بدنی ارتباط معکوس با مهارت حرکتی درشت داشتند (0/05>p). متغیرهای پیش‌بین مهارت حرکتی ظریف روی هم 22 درصد از واریانس این متغیر را تبیین می‌نمودند و مدل آزمون شده از لحاظ آماری معنی‌دار بود (0/001>p). سن کودک و سطح تحصیلات ‌پدر (زیر دیپلم) با مهارت ‌حرکتی ظریف ارتباط مستقیم داشتند (0/05>p). نتیجه‌گیری: اتخاذ تدابیر مناسب برای ارتقاء مهارت ‌حرکتی و برنامه‌های مبتنی بر خانواده، مدرسه و جامعه در کودکان به ویژه دختران، کودکان با شاخص‌توده بدنی بالا و کودکانی که مادر آن‌ها خانه‌دار نیستند ضروری است. پیشنهاد می‌شود مطالعات آینده‌نگر و طولی با استفاده از ابزار فرآیند محور جهت بررسی عوامل مرتبط با مهارت‌های حرکتی کودکان صورت گیرد. M3 10.52547/ismj.24.1.46 ER -