TY - JOUR T1 - Role of Temperament and Emotional Security in Academic Destructive Behaviors of Secondary School Students TT - نقش سرشت و ایمنی هیجانی در رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه اول شهر بوشهر 1395 JF - ISMJ JO - ISMJ VL - 21 IS - 3 UR - http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-932-fa.html Y1 - 2018 SP - 253 EP - 266 KW - Temperament KW - Emotional Security KW - Negligence KW - Law Breaking KW - Conflict Disobedience KW - Dishonesty N2 - زمینه: رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی تحت تأثیر عوامل چندگانه‌ای از جمله سرشت و ایمنی هیجانی قرار دارد. این مطالعه با هدف کلی نقش سرشت و ایمنی هیجانی در رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه اول شهر بوشهر اجرا شده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه به روش تصادفی طبقه‌ای چند مرحله‎ای و به اندازه 503 نفر از جامعه آماری دانش‌آموزان متوسطه اول، انتخاب گردیده است. در این تحقیق برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سرشت (Temperament Inventory)، ایمنی هیجانی در نظام خانواده (Security in the family system inventory) و رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی (Academic destructive behaviors scale) استفاده شده است. تحلیل داده‌های این پژوهش، با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزارهای SPSS ویرایش 21 و Amos ویرایش 22 انجام شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد، متغیر سرشت به‌طور مستقیم بر رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی (36/0-=β، 001/0>P) و بر ایمنی هیجانی (52/0=β، 0.001>P) دارای اثر معنی‌داری بوده است. همچنین متغیر ایمنی هیجانی به طور مستقیم بر رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی (0.59-=β، 0.001>P)اثر معنی‌داری داشته است. علاوه‌بر این سرشت به‌طور غیرمستقیم بر رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی (0.31-=β، 0.001>P) نیز دارای تأثیر معنی‌داری بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، پیشنهاد می‌شود که در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، پرورشی و سلامت روان به نقش سرشت و ایمنی هیجانی در رفتارهای آسیب‌‌زای تحصیلی توجه ویژه گردد. M3 ER -