@ARTICLE{Bamdad, author = {Bamdad, Shahram and Bolkheir, Alireza and Khorrami, Abdolkarim and }, title = {Common Causes of Visual Impairment Among Sixth Grade Students in Boyer Ahmad city}, volume = {20}, number = {1}, abstract ={زمینه: در راستای اجرای طرح مراقبت‌های اولیه بهداشتی چشم، دانستن میزان شیوع عوامل ایجاد کننده اختلال دید، در جمعیت کودکان و دانش‌آموزان هر منطقه بسیار کمک کننده است. به همین دلیل در مطالعه حاضر، علل شایع اختلال بینایی در دانش‌آموزان کلاس ششم ابتدایی شهرستان بویر احمد را بررسی و نتایج به‌دست آمده با مطالعات مشابه را مقایسه گردید. مواد و روش‌ها: تعداد 1850 نفر از 4427 دانش‌آموز ششم ابتدایی شهرستان بویراحمد در سال تحصیلی 95- 1394به روش خوشه‌ای انتخاب شده و توسط تابلوی اسنلن (Snellen) خطی از فاصله 6 متری در مدارس مربوطه مورد معاینه قرار گرفتند. افراد غیرطبیعی جهت تشخیص علت کاهش دید، به مراکز تخصصی چشم پزشکی ارجاع داده شدند و توسط یک چشم پزشک مورد معاینه کامل بالینی قرار گرفتند. یافته‌ها: از 1850 نفر افراد مورد معاینه، 168 نفر (1/9 درصد) در غربالگری اولیه بر اساس پایه دید هشت دهم غیرطبیعی شناخته شدند و برای معاینه تخصصی به کلینیک تخصصی ارجاع داده شدند. از این تعداد، 95 نفر از دانش‌آموزان به چشم پزشک مراجعه کردند. در معاینه تخصصی، 70 نفر (8/3 درصد از کل افراد معاینه شده) دارای اختلال بینایی بودند، که مهم‌ترین آنها عیوب انکساری (84/3 درصد) تنبلی چشم (3/2 درصد) و انحرافات چشمی (19/0 درصد) می‌باشند. 38/0 درصد علت تنبلی چشم، عیوب انکساری بود. از کل تعداد مراجعه کنندگان به چشم پزشک، 3/26 درصد از افراد تمارض می‌کردند که شامل 35/2 درصد کل جامعه بود. نتیجه‌گیری: عیوب انکساری، شایع‌ترین علت اختلال بینایی و تنبلی چشم در گروه مورد مطالعه شناخته شد. با توجه به سادگی تشخیص و درمان عیوب انکساری با ایجاد برنامه تنظیم غربالگری حدت بینایی در سنین قبل از مدرسه و نیز سنین یک سالگی و سه سالگی می‌توان شیوع تنبلی چشم را به طور چشمگیری کاهش داد و نیز از طریق اقدامات فرهنگی توسط صدا و سیمای استان، می‌توان شیوع تمارض را کاهش داد. }, URL = {http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-862-fa.html}, eprint = {http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-862-fa.pdf}, journal = {Iranian South Medical Journal}, doi = {10.18869/acadpub.ismj.20.1.104}, year = {2017} }