Iranian South Medical Journal
مجله طب جنوب
Iran South Med J
Medical Sciences
http://ismj.bpums.ac.ir
57
journal57
1735-4374
1735-6954
10.52547/ismj
fa
jalali
1388
9
1
gregorian
2009
12
1
12
2
online
1
fulltext
fa
بررسی وضعیت سندرم متابولیک در رانندگان برون شهری کاشان
Metabolic syndrome among professional bus and truck drivers in Kashan, 2008
عمومى
General
پژوهشي
Original
<p align="right">زمینه: به نظر می رسد که رانندگان برون شهری با توجه به شرایط کاری خود بیشتر در معرض سندرم متابولیک و عوارض ناشی از آن هستند که علاوه بر آسیب به خود راننده، به علت نقش و مسئولیت این افراد، سلامتی دیگران نیز میتواند به خطر افتد؛ که این مطالعه با نیل به این هدف انجام شد. مواد و روشها: در یک مطالعه مقطعی 429 نفر راننده برون شهری کاشان از لحاظ سندرم متابولیک بر اساس وجود سه یا بیشتر از معیارهای ذیل شامل: تریگلیسرید ≥ 150 میلیگرم در دسیلیتر، فشارخون ≥ 85/130 میلی متر جیوه، قندخون ناشتا ≥ 110 میلی گرم در دسی لیتر، دورکمر ≥ 102 سانتیمتر و 40 ≥HDL کلسترول میلی گرم در دسی لیتر (معیارهای ATPIII) مورد بررسی قرار گرفتند. تست های آماری تست های آماری تی تست، مجذور کای و آزمون همبستگی پیرسون برای تجزیه وتحلیل استفاده گردید. یافتهها: شیوع سندرم متابولیک در رانندگان 9/35 درصد بود. که بیشترین محدوده سنی 39-30 سال(9/31درصد) بود. 9/42 درصد رانندگان به فشار خون و 7 درصد آن ها به دیابت مبتلا بودند. 41 درصد دارای شاخص توده بدنی در محدوده30-25 (اضافه وزن) بوده و1/23 درصد چاق محسوب می شدند. در بین اجزاء سندرم متابولیک، تریگلیسرید بالا (4/53 درصد) و HDL کلسترول پائین (7/48 درصد) بیشتر از بقیه دیده شدند. بین دیابت و فشارخون و همچنین فشارخون و مصرف سیگار ارتباط معنیدار وجود داشت (006/0>p). نتیجه گیری: براساس این مطالعه شیوع سندرم متابولیک و سایر عوامل مستعدکننده بیماری های کرونری قلب در بین رانندگان مورد مطالعه بسیار بالاست و فراتر از آمارهای موجود است. در نهایت توصیه میشود با آموزش این افراد و وضع قوانین مربوط و بررسی عوارض سندرم متابولیک در این افراد و درمان آن ها در حفظ و ارتقاء سلامتی این افراد و جامعه کوشش گردد. </p>
Background: The literature data and our own studies show that in drivers of transport vehicles, work-related risk factors for arterial hypertension, ischemic heart disease, and metabolic syndrome are largely intensified. These involve occupational risk factors as well as classic ones, such as obesity, limited physical activity, shift work, or tobacco smoking. However, studies published over the past two decades on the health of bus and truck drivers have received relatively less attention in developing countries. Methods: In a cross-sectional study 429 Kashan City male bus and truck drivers that enter the occupational health service for health examination were enrolled. The study focused on the presence of the metabolic syndrome, as defined by the National Cholesterol Education Program Expert Panel on Detection, Evaluation and Treatment of High Blood Cholesterol in Adults (NCEP ATP III) and statistical tests such as t-test, chi-square test and Pearson’s correlation coefficient were used to analyze the data. Results: The prevalence of metabolic syndrome according to ATP-III was 35.9% mostly at age range 30-39 years. The prevalence of overweight was 41% Obesity, 23.1% hypertension, 42.9% Diabetes, 7% hypertriglyceridemia, 53.4% and low HDL cholesterol, 48.7%. In addition, between diabetes and hypertension and between hypertension and smoking meaningful relation was seen (p=0.006). Conclusion: We observed a high prevalence of metabolic syndrome in these groups to be significantly higher than other groups in Iran. So, Occupation must be considered as a risk factor for impaired health status, leading to temporary or permanent disability to work.
رانندگان، سندرم متابولیک، دیابت، شاخص توده بدنی، فشار خون، چاقی
drivers, metabolic syndrome, diabetes, body mass index, blood pressure, obesity
126
132
http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-163&slc_lang=fa&sid=1
Hamidreza
Saberi
حمیدرضا
صابری
hamisa2002@yahoo.com
57003194753284600963
57003194753284600963
Yes
Alireza
Moraveji
علیرضا
مروجی
570031947532846001011
570031947532846001011
No
Karim
Parastouie
کریم
پرستویی
570031947532846001012
570031947532846001012
No