Iranian South Medical Journal
مجله طب جنوب
Iran South Med J
Medical Sciences
http://ismj.bpums.ac.ir
57
journal57
1735-4374
1735-6954
10.52547/ismj
fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
14
1
online
1
fulltext
fa
بررسی عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی معلمان مدارس شهر کاشان در سال 1386
Occupational Burnout among School Teachers and some Related Factors in Kashan 2007
عمومى
General
پژوهشي
Original
<div style="text-align: right">
زمینه: فرسودگی شغلی از عوارض استرس شغلی محسوب میشود. فرسودگی شغلی شامل یک سری از خصوصیات ذهنی و عملکردی و شخصی میباشد که در آن فرد از بعضی از علایم روحی - روانی برخوردار است. فرسودگی شغلی باعث کاهش بهرهوری، افسردگی و بیماری شود.
مواد و روشها: این تحقیق بر روی 385 نفر از معلمان شهرستان کاشان توسط پرسشنامه استاندارد مازلاخ، در سه حوزه مسخ شخصیت، خستگی عاطفی، کاهش عملکرد فردی فرسودگی شغلی توسط درجهبندی استاندارد مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج در سه بعد خستگی عاطفی (شدید 1/10 درصد، متوسط 18 درصد، خفیف 9/71 درصد) و مسخ شخصیت (شدید 6/4 درصد، متوسط 9/10 درصد، خفیف 5/84 درصد) و کاهش عملکرد فردی (شدید 2/2 درصد، متوسط 1/11 درصد، خفیف 7/86 درصد) بود. با افزایش سن (002/0=P) و سابقهکاری (001/0=P) فرسودگی کاهش مییافت. افزایش مدرک تحصیلی (05/0P=)، اختلالات روانپزشکی (02/0P=)، نوع مسکن (003/0P=)، عدم رضایت از زندگی زناشویی (031/0P=) و جنس مرد (01/0P<) بهطور معنیدار باعث افزایش فرسودگی شغلی میگردید.
نتیجهگیری: این نکته حائز اهمیت است اگر چه بر اساس این مطالعه اکثر افراد فرسودگی خفیف داشتند ولی فرسودگی متوسط تا شدید در ابعاد خستگی عاطفی (1/28 درصد) و مسخ شخصیت (4/15 درصد) قابل توجه است و لازم است به این افراد با توجه به نقش مهم خود در جامعه توجه ویژهای داشت. توصیه میشود که معلمان مورد بررسی بیشتر و اقدامات لازم در جهت کاهش استرس و بررسی از نظر بیماریهای روحی- روانی قرار گیرند.
</div>
Background: Occupational burnout is considered as side effect of occupational stress. It includes some mental, functional, and personal characteristics in which a person has some symptoms of them. Occupational burnout can be caused in all jobs therefore, diminishes performance and utilization, depression and disease. Due to the important role of teachers, this study was conducted to asses the occupational burnout in teachers in Kashan. Methods: This study was carried by Maslach standard questionnaires on 385 teachers and justify teachers under study in three fields: depersonalization, emotional exhaustion, diminished performance, and occupational burnout of was assessed by standard scorning. Results: The results indicated that the majority of school teachers had burnout in both internal and external dimensions in mild level. In this study three dimensions of burnoutwere: Depersonalization(mild84.5%,moderate10.9%,sever4.6%),emotional exhaustion (mild 71.9%, moderate 18%, sever10.1%),diminished performance(mild86.7%,moderate11.1%,sever2.2%) negative significant association was founded with increasing age(p=0.002) and duration of work years(p=0.001) and burnout. We founded that positive significant association with increasing educational degree(p<0.05),gender (p<0.01), kind of house(p=0.003), psychological disorders(p=0.02), family dissatisfaction(p=0.031) and teacher’s burnout. Conclusion: It seems that most people under study had mild occupational burnout, and acute occupational burnout was observed in some teachers (depersonalization 15.4%, emotional exhaustion28.1%) that need to more attention to them, because the role of teachers in our country is very important.
فرسودگی شغلی، معلمان، مسخ شخصیت، مازلاخ
occupational burnout, teachers, depersonalization, maslach
41
50
http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-215&slc_lang=fa&sid=1
Hamidreza
Saberi
حمیدرضا
صابری
570031947532846001115
570031947532846001115
No
Alireza
Moraveji
علیرضا
مروجی
moraveji@kaums.ac.ir
570031947532846001116
570031947532846001116
Yes
Javad
Naseh
جواد
ناصح
570031947532846001117
570031947532846001117
No