Iranian South Medical Journal
مجله طب جنوب
Iran South Med J
Medical Sciences
http://ismj.bpums.ac.ir
57
journal57
1735-4374
1735-6954
10.52547/ismj
fa
jalali
1394
10
1
gregorian
2016
1
1
18
6
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش برخی عوامل آموزشی و غیرآموزشی در سلامت روان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر بوشهر سال 1393
Role of the educational and non-educational factors on the mental health in girl high school students in Bushehr city on 2014
بهداشت عمومی
Public Health
پژوهشي
Original
<p dir="RTL"><strong><u>زمینه</u></strong>: <strong>سلامت روان نقش برجستهای در رشد و تکامل اجتماعی – روانی دورههای مختلف زندگی به ویژه دوره</strong><strong><span dir="LTR">­</span></strong><strong>ی نوجوانی ایفا می­کند. اختلالات روانی نوجوانان میتواند با گستره وسیعی از ویژگیهای آموزشی و غیرآموزشی در ارتباط باشد. بنابراین هدف از این مطالعه، تعیین عوامل آموزشی و غیرآموزشی مؤثر بر سلامت روان در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر بوشهر میباشد.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong><u>مواد و روشها:</u></strong> <strong>این مطالعه، پژوهشی توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی است که در آن 500 نفر دانشآموز دختر دبیرستانهای دولتی شهر بوشهر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای خوشهای مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات توسط پرسشنامه 3 بخشی شامل بخش مربوط به اطلاعات آموزشی (اضطراب پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی)، بخش مربوط به اطلاعات غیرآموزشی (شامل ویژگیهای جمعیتشناختی) و بخش مربوط به سلامت روان برگرفته از پرسشنامه کیفیت زندگی (</strong><strong><span dir="LTR">SF-36</span></strong><strong>) جمعآوری گردید. بعد از جمعآوری اطلاعات، دادهها توسط نرمافزار آماری </strong><strong><span dir="LTR">SPSS</span></strong><strong> ویرایش 20 </strong><strong>و با استفاده از آزمونهای آماری مناسب تجزیه و تحلیل گردید.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong><u>یافتهها</u></strong><strong>: نتایج مطالعه حاضر بیانگر این بود که دانشآموزان از سطح سلامت روان متوسطی (11±99/50) برخوردار بوده و سلامت روان با انگیزش تحصیلی، اضطراب تسهیل کننده، سال تحصیلی، رشته تحصیلی، علاقه به رشته تحصیلی، تحصیلات مادر، ارزیابی مشاوره درسی و غیر درسی ارتباط داشت. تحصیلات مادر، علاقه به رشته تحصیلی، ارزیابی مشاوره غیر درسی، نمره اضطراب تسهیل کننده، سال تحصیلی و رشته تحصیلی از پیشگویی کنندههای سلامت روان دانشآموزان بودند (107/0=</strong><strong><span dir="LTR">R<sup>2</sup></span></strong><strong>).</strong></p>
<p dir="RTL"><strong><u>نتیجهگیری:</u></strong><strong> با توجه به نتایج مطالعه، جهت ارتقاء سطح سلامت روان دانشآموزان، ارائه خدمات مشاوره درسی جهت علاقهمند کردن دانشآموزان به رشته تحصیلی و همچنین مشاورههای غیر درسی جهت کاهش مشکلات و برگزاری کارگاههای آموزش مدیریت استرس گام­های مفیدی در این راستاست.</strong></p>
<ul style="list-style-type:circle">
<li>: The mental health has a prominent role in psychosocial development in different periods of life, especially during adolescence. Mental disorders in adolescents can be related to different educational and non-educational factors. Therefore the aim of this study was to identify the educational and non-educational factors affecting the mental health of femal high school students in Bushehr.</li>
</ul>
<p><strong><u>Materials and Methods:</u></strong> In this cross sectional study, 500 high school femal students evaluated with using multi-stage cluster random sampling. Information was collected by questionnaire with three-part including educational factors (suchas anxiety academic and educational motivation), non educational factors (suchas demographic characteristics) and quality of life (SF-36) part. The data were analyzed with SPSS software by using appropriate statistical tests.</p>
<ul>
<li>In this study the mental health level was moderate (50.99±11), and mental health was associated with educational motivation, facilitator anxiety, the school years, educational branch, interest to educational branch, mother education, evaluation of educational counseling, and evaluation of non educational counseling. Maternal education, interest to educational branch, the evaluation of non-educational counseling, facilitating stress, the school year, and educational branch were predictors of mental health (R<sup>2</sup>= 0.107).</li>
<li>According to the results, providing educational consulting for increasing interest to educational branch, also non educational consulting for reducing problems and designing stress management workshop are necessary to improve students' mental health.</li>
</ul>
سلامت روان, عوامل دموگرافیک, اضطراب آزمون, انگیزش تحصیلی, دانشآموزان
Mental health, Demographic factors, Test anxiety, Education motivation, Students.
1221
1235
http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-663&slc_lang=fa&sid=1
Zohreh
Shakib
زهره
شکیب
570031947532846007116
570031947532846007116
No
Department of Health Education and Health Promotion, Student Research Committee, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
Azita
Noroozi
آزیتا
نوروزی
azitanoroozi@bpums.ac.ir
570031947532846007117
570031947532846007117
Yes
The Persian Gulf Tropical Medicine Research Center, The Persian Gulf Biomedical Research Institute, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran<br> Department of Health Education, School of Health, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
مرکز تحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیجفارس، پژوهشکدهی علوم زیست پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران<br> گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران