:: دوره 6، شماره 2 - ( مجله علمی و پژوهشی طب جنوب 1382 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 133-127 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه کاریوتیپی یکصد دانش آموز استثنایی (دارای بهره هوشی کمتر) در بوشهر
منوچهر شریعتی1، نگین نظارات
1- ، shariatymk@yahoo.com
چکیده:   (21852 مشاهده)
عقب ماندگی های ذهنی ( (Mental Retardation با بهره هوشی کمتر از 86 در برگیرنده حداقل سه درصد افراد جامعه بوده و حداقل پنجاه درصد از آنها دارای منشاء ژنتیکی می باشند. غیر طبیعی های کروموزومی C‏hromosomal abnormalities یکی از دو دسته عوامل اصلی ژنتیکی عامل پیدایش عقب ماندگی های ذهنی می باشند. جهت شناسائی میزان نقش و سهم غیر طبیعی های کروموزومی در پیدایش عقب ماندگی های ذهنی، با همکاری آموزش و پرورش استان بوشهر یکصد محصل دارای بهره هوشی بین 26 تا 85 از نظر کروموزومی بررسی گردیدند. از کشت خون محیطی و به طریقه قطره ای به مدت 70 ساعت و سپس توقف تقسیم در مرحله متا فاز با کولشیسین و بررسی میکروسکوپی میتوزهای رنگ شده به طریقه بندینگ Q , در 94 مورد از 100 کودک استثنائی گسترش کروموزومی حاصل گردید که در آنها غیر طبیعی های کروموزومی در 25 مورد مشاهده شد. شایعترین نوع غیر طبیعی کروموزومی مشاهده شد. تریسومی کروموزوم 21 بود ( 19 درصد ). همچنین اینورژن کروموزوم شماره 9 در 2 مورد و کاریوتیپ های 46, XX+M ، 47,XXX /46,XX، 46, XY+15/13 ، 47,XXY/46,XY هر کدام در یک مورد نیز مشاهده گردیدند. بنابراین فراوانی غیر طبیعی های کروموزومی و به ویژه شیوع تریسومی 21 در کودکان، با بهره هوشی بین 86-26 شهر بوشهر با میانگین غیر طبیعی های کروموزومی گزارش شده در سطح جهانی همخوانی دارد.
واژه‌های کلیدی: کاریوتیپ، عقب ماندگی ذهنی، بهره هوشی (IQ)، سندرم دان، باندینگ Q و G، تجزیه کروموزومی
متن کامل [PDF 192 kb]   (1873 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/11/2 | پذیرش: 1387/11/2 | انتشار: 1387/11/2


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( مجله علمی و پژوهشی طب جنوب 1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها