1- ، moraveji@kaums.ac.ir
چکیده: (20985 مشاهده)
زمینه: فرسودگی شغلی از عوارض استرس شغلی محسوب میشود. فرسودگی شغلی شامل یک سری از خصوصیات ذهنی و عملکردی و شخصی میباشد که در آن فرد از بعضی از علایم روحی - روانی برخوردار است. فرسودگی شغلی باعث کاهش بهرهوری، افسردگی و بیماری شود.
مواد و روشها: این تحقیق بر روی 385 نفر از معلمان شهرستان کاشان توسط پرسشنامه استاندارد مازلاخ، در سه حوزه مسخ شخصیت، خستگی عاطفی، کاهش عملکرد فردی فرسودگی شغلی توسط درجهبندی استاندارد مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج در سه بعد خستگی عاطفی (شدید 1/10 درصد، متوسط 18 درصد، خفیف 9/71 درصد) و مسخ شخصیت (شدید 6/4 درصد، متوسط 9/10 درصد، خفیف 5/84 درصد) و کاهش عملکرد فردی (شدید 2/2 درصد، متوسط 1/11 درصد، خفیف 7/86 درصد) بود. با افزایش سن (002/0=P) و سابقهکاری (001/0=P) فرسودگی کاهش مییافت. افزایش مدرک تحصیلی (05/0P=)، اختلالات روانپزشکی (02/0P=)، نوع مسکن (003/0P=)، عدم رضایت از زندگی زناشویی (031/0P=) و جنس مرد (01/0P<) بهطور معنیدار باعث افزایش فرسودگی شغلی میگردید.
نتیجهگیری: این نکته حائز اهمیت است اگر چه بر اساس این مطالعه اکثر افراد فرسودگی خفیف داشتند ولی فرسودگی متوسط تا شدید در ابعاد خستگی عاطفی (1/28 درصد) و مسخ شخصیت (4/15 درصد) قابل توجه است و لازم است به این افراد با توجه به نقش مهم خود در جامعه توجه ویژهای داشت. توصیه میشود که معلمان مورد بررسی بیشتر و اقدامات لازم در جهت کاهش استرس و بررسی از نظر بیماریهای روحی- روانی قرار گیرند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1388/11/17 | پذیرش: 1389/3/9 | انتشار: 1389/11/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول