دوره 8، شماره 2 - ( مجله علمی و پژوهشی طب جنوب 1384 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 186-178 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، m_ravanipour@mui.ac.ir
چکیده:   (18399 مشاهده)
زمینه: بیش از یک چهارم بیماری‎ها در سطح جهان در اثر عوامل خطرات محیطی ایجاد می‎شوند. اثرات خطرات محیطی بر سلامت کودکان چند‎گانه می‎باشد و همکاری معلمان، والدین، مسئولین سلامت جامعه و دانش‎آموزان را برای کاهش خطرات و ارتقاء سلامت می‎طلبد. مواد و روش‎ها: تعداد 18 دبستان شهر بوشهر بصورت خوشه‎ای انتخاب و پس از تعیین موضوعات خطرات محیطی بر اساس بررسی پیام‎های آموزشی موجود در کتب درسی و در نظر داشتن شرایط بومی منطقه، در مرحله نخست، دانش‎آموزان کلاس‌های سوم و چهارم ابتدایی، اطلاعات خود را در زمینه‎های فوق بصورت پوستر ارائه دادند، پوسترها بر اساس مفاهیم نقاشی و بهداشتی زیر نظر متخصصان، تعیین روایی و وزن‎دهی شدند و بر اساس این داده‎ها، بوکلت آموزشی خطرات محیطی طراحی و در اختیار معلمان همان مدارس جهت تدریس طی 6 هفته قرار گرفت. پس از آموزش، دوباره دانش آموزان اطلاعات خود را به صورت پوستر ارائه دادند و همانند مرحله نخست توسط متخصصان مربوطه نمره‎دهی شدند. یافته‎ها: میانگین نمره دانش‎آموزان بعد از مداخله نسبت به قبل افزایش معنی داری را نشان داد. نمره آگاهی کلّی و درصد تغییرات این نمره در دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر بود. نمره آگاهی کلّی دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان قبل و بعد از مداخله با یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند. نتیجه‎گیری: آموزش بوکلت خطرات محیطی توسط معلمان به دانش آموزان موجب ارتقاء سطح آگاهی آنها در زمینه خطرات محیطی بر سلامت شد. پیشنهاد می‎گردد به دلیل اهمیت زیاد خطرات محیطی، کتابچه آموزشی مربوطه بصورت مکمل دروس دانش آموزان ابتدایی به دقت طراحی، تدوین و آموزش داده شود.
متن کامل [PDF 6502 kb]   (2371 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1384/7/20 | پذیرش: 1384/12/1 | انتشار: 1387/10/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.