1- ، m_ravanipour@mui.ac.ir
چکیده: (18399 مشاهده)
زمینه: بیش از یک چهارم بیماریها در سطح جهان در اثر عوامل خطرات محیطی ایجاد میشوند. اثرات خطرات محیطی بر سلامت کودکان چندگانه میباشد و همکاری معلمان، والدین، مسئولین سلامت جامعه و دانشآموزان را برای کاهش خطرات و ارتقاء سلامت میطلبد.
مواد و روشها: تعداد 18 دبستان شهر بوشهر بصورت خوشهای انتخاب و پس از تعیین موضوعات خطرات محیطی بر اساس بررسی پیامهای آموزشی موجود در کتب درسی و در نظر داشتن شرایط بومی منطقه، در مرحله نخست، دانشآموزان کلاسهای سوم و چهارم ابتدایی، اطلاعات خود را در زمینههای فوق بصورت پوستر ارائه دادند، پوسترها بر اساس مفاهیم نقاشی و بهداشتی زیر نظر متخصصان، تعیین روایی و وزندهی شدند و بر اساس این دادهها، بوکلت آموزشی خطرات محیطی طراحی و در اختیار معلمان همان مدارس جهت تدریس طی 6 هفته قرار گرفت. پس از آموزش، دوباره دانش آموزان اطلاعات خود را به صورت پوستر ارائه دادند و همانند مرحله نخست توسط متخصصان مربوطه نمرهدهی شدند.
یافتهها: میانگین نمره دانشآموزان بعد از مداخله نسبت به قبل افزایش معنی داری را نشان داد. نمره آگاهی کلّی و درصد تغییرات این نمره در دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر بود. نمره آگاهی کلّی دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان قبل و بعد از مداخله با یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند.
نتیجهگیری: آموزش بوکلت خطرات محیطی توسط معلمان به دانش آموزان موجب ارتقاء سطح آگاهی آنها در زمینه خطرات محیطی بر سلامت شد. پیشنهاد میگردد به دلیل اهمیت زیاد خطرات محیطی، کتابچه آموزشی مربوطه بصورت مکمل دروس دانش آموزان ابتدایی به دقت طراحی، تدوین و آموزش داده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1384/7/20 | پذیرش: 1384/12/1 | انتشار: 1387/10/26