%0 Journal Article %A Saberi, Hamidreza %A Moraveji, Alireza %A Naseh, Javad %T Occupational Burnout among School Teachers and some Related Factors in Kashan 2007 %J Iranian South Medical Journal %V 14 %N 1 %U http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-243-fa.html %R %D 2011 %K occupational burnout, teachers, depersonalization, maslach, %X زمینه: فرسودگی شغلی از عوارض استرس شغلی محسوب می‌شود. فرسودگی شغلی شامل یک سری از خصوصیات ذهنی و عملکردی و شخصی می‌باشد که در آن فرد از بعضی از علایم روحی - روانی برخوردار است. فرسودگی شغلی باعث کاهش بهره‌وری، افسردگی و بیماری شود. مواد و روش‌ها: این تحقیق بر روی 385 نفر از معلمان شهرستان کاشان توسط پرسشنامه استاندارد مازلاخ، در سه حوزه مسخ شخصیت، خستگی عاطفی، کاهش عملکرد فردی فرسودگی شغلی توسط درجه‌بندی استاندارد مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج در سه بعد خستگی عاطفی (شدید 1/10 درصد، متوسط 18 درصد، خفیف 9/71 درصد) و مسخ شخصیت (شدید 6/4 درصد، متوسط 9/10 درصد، خفیف 5/84 درصد) و کاهش عملکرد فردی (شدید 2/2 درصد، متوسط 1/11 درصد، خفیف 7/86 درصد) بود. با افزایش سن (002/0=P) و سابقه‌کاری (001/0=P) فرسودگی کاهش می‌یافت. افزایش مدرک تحصیلی (05/0P=)، اختلالات روان‌پزشکی (02/0P=)، نوع مسکن (003/0P=)، عدم رضایت از زندگی زناشویی (031/0P=) و جنس مرد (01/0P %> http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-243-fa.pdf %P 41-50 %& 41 %! %9 Original %L A-10-3-215 %+ %G eng %@ 1735-4374 %[ 2011