[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 - ( دفتر مجله علمی-پژوهشی طب جنوب 1387 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 69-75 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین صلاحیت بالینی پرستاران شاغل در بیمارستان‎های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش خود ارزیابی
آقاي مسعود بحرینی* 1، خانم مرضیه معطری2، خانم شرافت اکابریان3، آقاي کامران میرزایی4
1- کارشناس ارشد ، msdbahreini@yahoo.com
2- دانشیار
3- کارشناس ارشد
4- استادیار
چکیده:   (14455 مشاهده)

زمینه: آگاهی پرستاران از وضعیت صلاحیت بالینی خود موضوعی اساسی جهت حفظ استانداردهای مراقبت، شناسایی نیازهای آموزشی و توسعه حرفه ای آنان است. خود ارزیابی یکی از روش هایی است که در سنجش صلاحیت بالینی مورد استفاده قرار می گیرد و پرستاران را تشویق به بازاندیشی و ایفای نقش فعال تر در فرآیند یادگیری می نماید. اگرچه صلاحیت بالینی پرستاران ممکن است در بیمارستان های مختلف متفاوت باشد، اما مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته ناچیز است. مواد و روش‌ها: طی این مطالعه مقطعی، بدون نمونه گیری و از طریق سرشماری، صلاحیت بالینی 190 پرستار شاغل به کار در بیمارستان‎های مختلف، به شیوه خودارزیابی مورد تحلیل قرار گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه ای روا و پایا بود که براساس نظریه «از مبتدی تا ماهر» بِنِر (Benner's “from Novice to Expert” Framework) طراحی شده و 73 مهارت را در 7 حیطه مختلف بررسی می-کند. سطح صلاحیت براساس امتیازی که نمونه ها به خود می دادند (100ـ0) ارزیابی و فراوانی به کارگیری مهارت ها نیز به وسیله یک مقیاس رتبه ای به شیوه لیکرت بررسی شد. یافته‌ها: در کل، پرستاران صلاحیت خود را در سطح «خوب» (75ـ51) گزارش کردند؛ آنها احساس می‎کردند که در حیطه «موقعیت‎های مدیریتی» و «وظایف شغلی» از مهارت و لیاقت بیشتری برخوردارند (حداکثر 54/79 امتیاز) و کمترین مهارت خود را مربوط به حیطه «آموزش و راهنمایی» و «تضمین کیفیت» (حداقل 15/61 امتیاز) می‎دانستند. فراوانی به کارگیری مهارت‎ها با افزایش صلاحیت بالینی نسبت مستقیم داشت. نتیجه گیری: سطح صلاحیت پرستاران و فراوانی به کارگیری مهارت ها در بخش ها و بیمارستان های مختلف، متفاوت بود. در این بین اگر چه به طور کلی سطح صلاحیت پرستاران «خوب» گزارش شده است، ولی عدم بکارگیری حدود 24 درصد از مهارت ها به خصوص در حیطه مربوط به «آموزش و راهنمایی» و «تضمین کیفیت» نگران کننده است.

واژه‌های کلیدی: صلاحیت بالینی، مهارت، خودارزیابی، پرستاری، شغلی
متن کامل [PDF 189 kb]   (2220 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۱۲/۴ | پذیرش: ۱۳۸۷/۱۲/۴ | انتشار: ۱۳۸۷/۱۲/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahreini M, Moatary M, Akaberian S, Mirzaie K. Determining nurses' clinical competence in hospitals of Bushehr University of Medical Sciences by self assessment method. Iran South Med J. 2008; 11 (1) :69-75
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-139-fa.html

بحرینی مسعود، معطری مرضیه، اکابریان شرافت، میرزایی کامران. تعیین صلاحیت بالینی پرستاران شاغل در بیمارستان‎های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش خود ارزیابی . طب جنوب. 1387; 11 (1) :69-75

URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-139-fa.html



دوره 11، شماره 1 - ( دفتر مجله علمی-پژوهشی طب جنوب 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، طب جنوب ISMJ

Iranian South Medical Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License which allows users to read,
copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly

Copyright © 2017, Iranian South Medical Journal| All Rights Reserved

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3657