دوره 26، شماره 1 - ( دو ماهنامه طب جنوب 1402 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 37-25 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei S, Zare M, Nabipour I. Planetary Health and Medical Profession: A Focus Group Discussion with Medical Stu-dents of Bushehr University of Medical Sciences. Iran South Med J 2023; 26 (1) :25-37
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-1757-fa.html
میرزایی شهریار، زارع مسعود، نبی‌پور ایرج. سلامت سیاره‌ای و حرفۀ پزشکی: یک بحث گروهی متمرکز با دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. مجله طب جنوب. 1402; 26 (1) :25-37

URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-1757-fa.html


1- مرکز تحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیج‌فارس، پژوهشکده‌ علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
2- مرکز تحقیقات زیست فناوری دریایی خلیج‌فارس، پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
3- مرکز تحقیقات زیست فناوری دریایی خلیج‌فارس، پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
عضو گروه آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران ،بوشهر، ایران ، inabipour@gmail.com
چکیده:   (1271 مشاهده)
زمینه: سلامت سیاره‌ای یک مفهومی است که نشانگر آن است سلامت انسانی با سلامت سامانه‌های طبیعی زمین در پیوند بوده و از یکدیگر غیرقابل تفکیک می‌باشند. سلامت سیاره‌ای به اهمیت سامانه‌های طبیعی در موارد بیماری‌های حاصله و آسیب‌های بالقوه‌ای که از آشفتگی‌های انسان‌ساز این سامانه‌ها برمی‌آیند، می‌پردازد.
مواد و روش‌ها: به منظور بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر پیرامون سلامت سیاره‌ای در ارتباط با حرفۀ پزشکی، از شیوۀ کیفی بحث گروهی متمرکز (FGD)  استفاده گردید. چهار دورۀ بحث گروهی متمرکز با مشارکت 21 نفر از دانشجویان پزشکی طراحی شد. میزان آشنایی دانشجویان پزشکی با تغییرات اقلیمی و پیوند آن‌ها با سلامت (هدف اول)، گسترۀ اختیار وظیفه‌ای پزشک در پیوند با سلامت سیاره‌ای و چگونگی علاقمند نمودن دانشجویان پزشکی با این وظیفه (هدف دوم)، محور هر دوره از بحث‌های گروهی متمرکز بود.
یافته‌ها: دانشجویان پزشکی از طریق رسانه‌ها و همچنین تجربیات فردی از تغییرات اقلیم و اثرات آن بر محیط زیست و از ارتباط تنگاتنگ و ارگانیک چالش‌های انسان‌ساز زیست محیطی با سلامت، آگاهمند بودند. اکثر آن‌ها توجه به مسائل زیست محیطی را از جمله وظایف اخلاقی و سازمانی یک پزشک آینده قلمداد کرده و استفاده از روش‌های جذاب و چند رسانه‌ای همراه با کار عملی میدانی جهت ارتقاء آگاهی دانشجویان پزشکی در مورد مقولات در پیوست با سلامت سیاره‌ای تأکید نمودند. 
نتیجه‌گیری: با اجتناب از روش‌های سنتی می‌توان به طریق شیوه‌های خلاقانه و نوآورانه در قالب فعالیت‌های میان رشته‌ای و میدانی، آموزش‌های سلامت سیاره‌ای را در برنامه‌های آموزش پزشکی ادغام نمود تا پزشکان آینده از آگاهی کافی برای رویارویی با چالش‌ها و مسائل سلامت حاصله از تغییرات اقلیمی انسان‌ساز، برخوردار گردند.
 
متن کامل [PDF 554 kb]   (361 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حرفه‌های پزشکی و بهداشتی
دریافت: 1401/11/24 | پذیرش: 1402/1/20 | انتشار: 1402/7/24

فهرست منابع
1. Seltenrich N. Down to earth: the emerging field of planetary health. Environ health perspectives 2018; 126(7): 072001. [DOI]
2. World Health Organization. Western Pacific Regional framework for action on health and environment on a changing planet. WHO Regional Office for the Western Pacific, 2017. [Article]
3. Aguirre AA, Astle B, Barros E, et al. the planetary health education framework. Planetary Health Alliance 2021. [DOI]
4. Walpole SC, Barna S, Richardson J, et al. Sustainable healthcare education: integrating planetary health into clinical education. Lancet Planet Health 2019; 3(1): e6-7. [DOI]
5. Salk JD. Planetary health: A new reality. Challenges 2019; 10(1): 7. [DOI]
6. Valentine N, Ajuebor O, Fisher J, et al. Planetary health benefits from strengthening health workforce education on the social determinants of health. Health Promot Int 2022; 37(3): daac086. [DOI]
7. Statement on session 5 (B): Improving environment and health in the context of health 2020 and the 2030 agenda for sustainable development. Planetary health & primary health care. [Article]
8. International Family Nursing Association. IFNA position statement on planetary health and family health. J Fam Nurs 2020; 27(1): 83. [Article]
9. Bates OB, Walsh A, Stanistreet D. Factors influencing the integration of planetary health topics into undergraduate medical education in Ireland: a qualitative study of medical educator perspectives. BMJ open 2023; 13(1): e067544. [DOI]
10. Horton R, Beaglehole R, Bonita R, et al. From public to planetary health: a manifesto. Lancet 2014; 383(9920): 847. [DOI]
11. Shaw E, Walpole S, McLean M, et al. AMEE Consensus Statement: Planetary health and education for sustainable healthcare. Med Teach 2021; 43(3): 272-86. [DOI]
12. Emami SR, Tahamtan F, Nabipour I, et al. Use of focus groups to assess the health needs of the community for priorities in health research In Bushehr port/I.R. Iran/the Persian Gulf region. Iran South Med J 2003; 5(2): 176-80. (Persian) [Article]
13. Moore A. A planetary health curriculum for medicine. BMJ 2021; 375: n2385. [DOI]
14. Giulio GMD, Waldman EA, Nunes J, et al. Global Health and Planetary Health: perspectives for a transition to a more sustainable world post COVID-19. Cien Saude Colet 2021; 26(10): 4373-82. [DOI]
15. Luo OD, Wang H, Velauthapillai K, et al. An approach to implementing planetary health teaching in medical curricula. Can Med Educ J 2022; 13(6): 98-100. [DOI]
16. Pongsiri MJ, Bickersteth S, Colón C, et al. Planetary health: from concept to decisive action. Lancet Planet Health 2019; 3(10): e402-4. [DOI]
17. Redvers N, Wright K, Hartmann-Boyce J, et al. Physicians’ views of patient–planetary health co-benefit prescribing: a mixed methods systematic review. Lancet Planet Health 2023; 7(5): e407-17. [DOI]
18. McLean M, Behrens G, Chase H, et al. The Medical Education Planetary Health Journey: Advancing the Agenda in the Health Professions Requires Eco-Ethical Leadership and Inclusive Collaboration. Challenges 2022; 13(2): 62. [DOI]
19. Leal Filho W, Eustachio JHPP, Paucar-Caceres A, et al. Planetary health and health education in Brazil: Towards better trained future health professionals. Int J Environ Res Public Health 2022; 19(16): 10041. [DOI]
20. Mattijsen JC, van Bree EM, Brakema EA, et al. Educational activism for planetary health-a case example from The Netherlands. Lancet Planet Health 2023; 7(1): e18-20. [DOI]
21. Kötter T, Hoschek M, Pohontsch NJ, et al. Planetary Health in the mandatory undergraduate medical curriculum-A qualitative study to evaluate a teaching/learning intervention. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 2023; 179: 70-79. [DOI]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب جنوب می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian South Medical Journal

Designed & Developed by: Yektaweb