Sanaei Dashty A, Emami S R, Pazoki R, Ryahi F. The knowledge of cardiovascular risk factors in elementary school students in Bushehr Port The Persian Gulf Healthy Heart Project . Iran South Med J 2005; 8 (1) :68-74
URL:
http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-61-fa.html
سنائی دشتی آناهیتا، امامی سید رضا، پازوکی رها، ریاحی فریبا. سنجش آگاهی دانش آموزان ابتدایی پیرامون عوامل خطر ساز بیماری های قلبی - عروقی با پروژه قلب سالم خلیج فارس . طب جنوب 1384; 8 (1) :74-68
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-61-fa.html
1- ، anahita_sam@yahoo.com
چکیده: (17374 مشاهده)
زمینه: بیماری های قلبی - عروقی که از علل اصلی مرگ و میر در جهان می باشند، با عوامل خطر سازی نظیر کلسترول بالا، چاقی، کم تحرکی، فشار خون بالا و سیگار کشیدن در ارتباطند. از طرف دیگر بسیاری از این عوامل خطر ساز از زمان کودکی شروع شده و یا به نحوی با آن دوره مرتبط می باشند. لذا جهت سنجش میزان آگاهی دانش آموزان مدارس ابتدایی بوشهر در زمینه مسائل مرتبط با بیماریهای قلبی عروقی (اعم از دانش پایه و عوامل خطرزا)، این مطالعه طراحی شد. مواد و روش ها: تعداد 1128 دانش آموز که در مقطع سوم و چهارم ابتدایی تحصیل می کردند به طور تصادفی از بین مدارس ابتدایی شهر بوشهر انتخاب گردیدند و توسط یک پرسشنامه 30 سؤالی مورد آزمون قرار گرفتند. حداقل نمره صفر، حداکثر نمره 30 و ملاک قبولی کسب 51% نمره حداکثر یا (عدد 30/15 از 30) بود. پرسشنامه دارای چهار زیر گروه با موضوعات آناتومی قلب، سیگار، ورزش و تغذیه طراحی شد. یافته ها: میانگین نمره کل دانش آموزان عدد 5 1/13 (از حداکثر 30) است. میانگین نمره کلاس سومی ها از چهارمی ها بیشتر بود (05/0 P<) و میانگین نمره پسران و دختران بدون اختلاف معنی دار بود. میانگین نمره قلب در دختران بالاتر از پسران و میانگین نمره تغذیه، ورزش و سیگار در پسران بالاتر از دختران بود. از نظر نمره قبولی فقط 36% شرکت کنندگان نمره کل قبولی گرفته و نمره کل 64% آنان در زیر حد قبولی است. نتیجه گیری: سطح آگاهی دانش آموزان ابتدایی شهر بوشهر در زمینه عوامل خطر ساز بیماری های قلبی – عروقی در سطح قابل قبولی نیست. پیشنهاد می گردد کتابچه آموزشی بهداشت قلب سالم جهت مدارس ابتدایی، توسط گروهی از صاحب نظران تدوین و در سراسر کشور آموزش داده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1384/2/18 | پذیرش: 1384/5/21 | انتشار: 1387/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول