کریدورهای علم و فناوری ترکیب منسجمی از دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، شرکتهای با فناوری برتر، سرمایههای مخاطرهپذیر، امکانات و زیرساختهای فیزیکی و نهادی و سرمایهی انسانی میدانند که در یک محدودهی خاص جغرافیایی با یک مدیریت متمرکز و ساختار حقوقی خاص با اتصال به یک بازار مصرف، محصولات و خدمات دانش محور را تولید میکنند. در حقیقت کریدورهای علم و فناوری، توسعهای منطقهای را در قالب مناطق دانایی (مناطق ویژهی علم و فناوری) منعکس مینمایند. در مناطق دانایی (کریدورهای علم و فناوری) یک برهم کنش در حد تعالی میان ”دانشگاهها“، ”دولت“ و ”کسب و کار“ (مارپیچ سه گانه) روی میدهد که در این برهم کنش یک همافزایی میان این بازیگران به گونهای روی میدهد که پیامد آن از توان هر کدام از اجزاء این سه گانه فراتر است. دانشگاههای خلاق آینده در گفتمان با مناطق دانایی نه تنها به نوآوری و تربیت کارآفرینان برای عرصهی کسب و کار در کریدورهای علم وفناوری میپردازند بلکه در ایجاد محیط رقابتپذیر، شاداب و سرزنده و با شاخصهای بالای کیفیت زندگی و مملو از فناوریهای پاک و برتر تلاش میکنند. در این نوشتار، جایگاه و عملکردهای دانشگاههای خلاق در مارپیچ سهگانه، به صورت ژرف مورد بررسی قرار گرفته و به شکل ویژه به مأموریت دانشگاههای علوم پزشکی کشور، با مطالعهی موردی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در منطقهی ویژهی علم و فناوری بوشهر نگریسته شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |