دوره 17، شماره 6 - ( دو ماهنامه طب جنوب 1393 )                   جلد 17 شماره 6 صفحات 1089-1068 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nabipour I, Mosleh A, Assadi M. Role of the future creative universities in the triple helix of science and technology corridors. Iran South Med J 2015; 17 (6) :1068-1089
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-624-fa.html
نبی پور ایرج، مصلح عبدالمجید، اسدی مجید. نقش دانشگاه‌های خلاق آینده در مارپیچ سه‌گانه‌ی کریدورهای علم و فناوری. مجله طب جنوب. 1393; 17 (6) :1068-1089

URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-624-fa.html


1- مرکز تحقیقات زیست فناوری دریایی خلیج ‌‌فارس، پژوهشکده‌ی علوم زیست پزشکی خلیج ‌فارس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
عضو گروه آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران ، inabipour@gmail.com
2- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر
3- مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای خلیج ‌فارس، پژوهشکده‌ی علوم زیست پزشکی خلیج‌ فارس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
چکیده:   (5567 مشاهده)

کریدورهای علم و فناوری ترکیب منسجمی از دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، شرکت‌های با فناوری برتر، سرمایه‌های مخاطره‌پذیر، امکانات و زیرساخت‌های فیزیکی و نهادی و سرمایه‌ی انسانی می‌دانند که در یک محدوده‌ی خاص جغرافیایی با یک مدیریت متمرکز و ساختار حقوقی خاص با اتصال به یک بازار مصرف، محصولات و خدمات دانش محور را تولید می‌کنند. در حقیقت کریدورهای علم و فناوری، توسعه‌ای منطقه‌ای را در قالب مناطق دانایی (مناطق ویژه‌ی علم و فناوری) منعکس می‌نمایند. در مناطق دانایی (کریدورهای علم و فناوری) یک برهم کنش در حد تعالی میان ”دانشگاه‌ها“، ”دولت“ و ”کسب و کار“ (مارپیچ سه گانه) روی می‌دهد که در این برهم کنش یک هم‌افزایی میان این بازیگران به گونه‌ای روی می‌دهد که پیامد آن از توان هر کدام از اجزاء این سه گانه فراتر است. دانشگاه‌های خلاق آینده در گفتمان با مناطق دانایی نه تنها به نوآوری و تربیت کارآفرینان برای عرصه‌ی کسب و کار در کریدورهای علم وفناوری می‌پردازند بلکه در ایجاد محیط رقابت‌پذیر، شاداب و سرزنده و با شاخص‌های بالای کیفیت زندگی و مملو از فناوری‌های پاک و برتر تلاش می‌کنند. در این نوشتار، جایگاه و عملکردهای دانشگاه‌های خلاق در مارپیچ سه‌گانه، به صورت ژرف مورد بررسی قرار گرفته و به شکل ویژه به مأموریت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با مطالعه‌ی موردی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در منطقه‌ی ویژه‌ی علم و فناوری بوشهر نگریسته شده است.

واژه‌های کلیدی: علم، فناوری، کریدور، دانایی
متن کامل [PDF 852 kb]   (2000 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: حرفه‌های پزشکی و بهداشتی
دریافت: 1393/7/14 | پذیرش: 1393/8/28 | انتشار: 1393/9/27

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب جنوب می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian South Medical Journal

Designed & Developed by: Yektaweb