Yousefi F, Nabipour I, Raeisi A, Mosleh A, Azin R, Assadi M. Rationale behind the establishment of science museum as a lifelong educational approach. Iran South Med J 2015; 18 (2) :448-468
URL:
http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-690-fa.html
یوسفی فرزانه، نبیپور ایرج، رییسی علیرضا، مصلح عبدالمجید، آذین رضا، اسدی مجید. ضرورت ایجاد موزه علم و فناوری بهعنوان یک تکنیک آموزشی ماندگار. مجله طب جنوب. 1394; 18 (2) :448-468
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-690-fa.html
1- مرکز تحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیج فارس، پژوهشکدهی علوم زیست پزشکی خلیجفارس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
2- مرکز تحقیقات زیست فناوری دریایی خلیجفارس، پژوهشکدهی علوم زیست پزشکی خلیجفارس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
عضو گروه آیندنگاری، نظریهپردازی و رصد کلان سلامت، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران
3- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیجفارس بوشهر
4- بخش مهندسی شیمی، دانشکده مهندسی، دانشگاه خلیجفارس بوشهر
5- مرکز تحقیقات پزشکی هستهای خلیجفارس، پژوهشکدهی علوم زیست پزشکی خلیجفارس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر ، assadipoya@yahoo.com
چکیده: (6264 مشاهده)
موزهی علم پایگاهی است با محوریت علم جهت ارائهی دستاوردهای علمی روز دنیا با زبانی ساده و روان در قالب دستگاهها، ابزار و وسایل آموزشی که با هدف افزایش سطح سواد و علم در جامعه بستری را فراهم میکند تا افراد بتوانند با ماهیت علوم مختلف بهطور عملی آشنا شوند. موزهی علم و فناوری در واقع مکان نمایش علمی است که با زبان ساده به عمل تبدیل شده است و افراد بازدید کننده میتوانند بر مبنای علاقه، دانش قبلی و ظرفیت یادگیری خود از علوم روز دنیا در کوتاهترین زمان و به آسانترین شکل بهرهمند شوند. موزههای علم و فناوری در تمام نقاط دنیا، مزایای بسیار ارزشمندی برای شهر و کشور خود به ارمغان آوردهاند، از ایجاد شغلهای علمی و غیرعلمی گرفته تا رشد اقتصادی منطقه و ایجاد پایگاههای تبادل علم بین دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و همچنین دیگر موزههای علم و فناوری در سایر نقاط جهان. در این مقاله به بررسی ساختار، اهداف و دستاوردهای موزهی علم و فناوری میپردازیم و فوایدی که این موزه برای جامعه، افراد، شهر و کشور دارد را شرح میدهیم.
واژههای کلیدی: موزه،
علم،
فناوری،
آموزش
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/11/6 | پذیرش: 1394/1/8 | انتشار: 1394/2/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول