[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 4 - ( دو ماهنامه طب جنوب 1394 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 800-809 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای وضعیت بهداشت محیط مدارس دارای مربی بهداشت و فاقد مربی بهداشت در استان بوشهر
بهمن رماوندی1، عبداله حاجی‌وندی2، مرادعلی فولادوند3، مریم شاهوردی4
1- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر
3- گروه میکروب و انگل‌شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر ، mfooladvand39@yahoo.com
4- مربی بهداشت، آموزش و پرورش شهرستان بوشهر
چکیده:   (3663 مشاهده)

زمینه: مدارس به عنوان مکانی مطمئن نقش بسیار مهمی در پرورش دانش‌آموزان ایفاء می‌نمایند. در صورتی که اصول بهداشت در مدارس رعایت نگردد ممکن است سلامت دانش‌آموزان به خطر بیافتد. مربی بهداشت می‌تواند در ارتقاء وضعیت بهداشت مدارس مؤثر باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مربی بهداشت بر وضعیت بهداشت محیط مدارس ابتدایی در استان بوشهر انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است. تعداد 20 نمونه از هر کدام از مدارس ابتدایی دارای مربی و فاقد مربی به روش تصادفی طبقه‌ای در استان بوشهر در سال تحصیلی 92-91 به عنوان نمونه انتخاب شد. گردآوری اطلاعات به روش مشاهده مستقیم محقق و با استفاده از فرم ارزیابی وضعیت بهداشت محیط مدارس، دارای 30 سؤال در 9 قسمت مختلف، بوده است. روش‌های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل و آزمون سؤال‌ها در این مطالعه، محاسبه مجذور خی و آزمون دقیق فیشر بوده است. یافته‌ها: بر اساس نتایج این پژوهش بین وضعیت بهداشت محیط مدارس دارای مربی بهداشت و فاقد مربی بهداشت در 19 مورد از 30 مورد متغیرهای بهداشتی اختلاف آماری معنی‌داری مشاهده گردید. آنالیزهای آماری نشان داد اختلاف معنی‌داری بین وضعیت بهداشتی سرویس بهداشتی (005/0>P)، آبخوری و بوفه (001/0>P)، حیاط و راهرو (01/0>P) و دفع زباله (025/0>P) مدارس دارای مربی بهداشت با مدارس فاقد مربی بهداشت در سال تحصیلی 92-91 وجود دارد. نتیجه‌گیری: به‌طور کلی نتایج این تحقیق نشان داد که حضور مربی بهداشت در مدارس می تواند منجر به بهبود وضعیت بهداشت محیط مدرسه شود. مدارس فاقد نیروی بهداشتی دارای سطح بهداشتی بسیار پایینی بودند؛ این مسئله اهتمام مسئولین ذی‌ربط جهت استخدام نیروی بهداشتی در مدارس را می‌طلبد.

واژه‌های کلیدی: بوشهر، بهداشت محیط، دانش‌آموز، مربی بهداشت، مدرسه
متن کامل [PDF 507 kb]   (2969 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramavandi B, Hajivandi A, Fouladvand M, Shahverdi M. Comparative survey of environmental health status of schools have health trainer and without health trainer in Bushehr province. Iran South Med J. 2015; 18 (4) :800-809
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-721-fa.html

رماوندی بهمن، حاجی‌وندی عبداله، فولادوند مرادعلی، شاهوردی مریم. بررسی مقایسه‌ای وضعیت بهداشت محیط مدارس دارای مربی بهداشت و فاقد مربی بهداشت در استان بوشهر. طب جنوب. 1394; 18 (4) :800-809

URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-721-fa.html



دوره 18، شماره 4 - ( دو ماهنامه طب جنوب 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، طب جنوب ISMJ

Iranian South Medical Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License which allows users to read,
copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly

Copyright © 2017, Iranian South Medical Journal| All Rights Reserved

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4106