زمینه: وبسایتهای دانشگاهی علاوه بر نقشی که در انعکاس فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دارند، در ارتقای رتبه ملی و بینالمللی دانشگاهها در رتبهبندی جهانی وبومتریکس و نیز رتبهبندی وبومتریک پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و به دنبال آن کسب اعتبار ملی و بینالمللی و جذب دانشجو و بودجه نیز از اهمیت ویژهای برخوردارند. بنابراین ارزیابی مداوم وبسایتهای دانشگاهی از جنبههای گوناگون، بهویژه بر اساس شاخصهای مورد توجه این نظامهای رتبهبندی حائز اهمیت است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ سه ایران از نظر میزان توجه به ویژگیهای محتوایی و فنی مؤثر بر ارتقای رتبه وبومتریک انجام شده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای پیمایشی با رویکرد توصیفی است که به توصیف وضعیت عینی وبسایت دانشگاههای علوم پزشکی تیپ سه ایران میپردازد. گردآوری دادهها با استفاده از سیاهه وارسی محققساخته که در دو بخش معیارهای محتوایی مؤثر بر رتبه وبومتریک (50 معیار) و معیارهای فنی بهینهسازی موتورهای جستجو (52 معیار) تنظیم شده است، انجام گرفت. ارزیابی محتوایی وبسایت با مراجعه مستقیم پژوهشگر به وبسایت و به روش مشاهده صورت گرفت. بهمنظور ارزیابی وبسایت مورد مطالعه براساس معیارهای فنی بهینهسازی موتورهای جستجو نیز از ابزارهای خودکار در زمینه ارزیابی وبسایتها استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 20 انجام شده است.
یافتهها: از میان وبسایتهای مورد بررسی وبسایت دانشگاههای علوم پزشکی گناباد، بوشهر و شهرکرد بیشترین میزان همخوانی با سیاههوارسی را داشتند. کمترین میزان همخوانی نیز مربوط به وبسایت دانشگاههای علوم پزشکی بم، دزفول و جیرفت بود. همچنین، بر اساس یافتههای پژوهش کمتر از نیمی از دانشگاههای مورد بررسی بیش از 50 درصد معیارهای موجود در سیاههوارسی را مورد توجه قرار دادهاند.
نتیجهگیری: بهطور کلی، نتایج پژوهش بیانگر این است که اغلب وبسایتهای جامعه پژوهش از وضعیت ایدهآل فاصله دارند. بنابراین دانشگاههای علوم پزشکی تیپ سه کشور باید ضمن توجه بیشتر به تولید محتوای اطلاعاتی غنی و روزآمد، معیارهای فنی بهینهسازی موتورهای جستجو را نیز در طراحی وبسایت خود مورد توجه قرار دهد و با رفع ایرادهای فنی موجود، تلاش کنند تا موانع رؤیتپذیری وبسایت خود را برطرف نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |