دوره 21، شماره 3 - ( دوماهنامه طب جنوب 1397 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 266-253 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kashkooli F, Khormaei F, Yousefi F, Fouladchang M. Role of Temperament and Emotional Security in Academic Destructive Behaviors of Secondary School Students. Iran South Med J 2018; 21 (3) :253-266
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-932-fa.html
کشکولی فرامرز، خرمایی فرهاد، یوسفی فریده، فولادچنگ محبوبه. نقش سرشت و ایمنی هیجانی در رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه اول شهر بوشهر 1395. مجله طب جنوب. 1397; 21 (3) :253-266

URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-932-fa.html


1- بخش روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران ، frikashkoli@gmail.com
2- بخش روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران
چکیده:   (3885 مشاهده)
زمینه: رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی تحت تأثیر عوامل چندگانه‌ای از جمله سرشت و ایمنی هیجانی قرار دارد. این مطالعه با هدف کلی نقش سرشت و ایمنی هیجانی در رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه اول شهر بوشهر اجرا شده است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه به روش تصادفی طبقه‌ای چند مرحلهای و به اندازه 503 نفر از جامعه آماری دانش‌آموزان متوسطه اول، انتخاب گردیده است. در این تحقیق برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سرشت (Temperament Inventory)، ایمنی هیجانی در نظام خانواده (Security in the family system inventory) و رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی (Academic destructive behaviors scale) استفاده شده است. تحلیل داده‌های این پژوهش، با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزارهای SPSS ویرایش 21 و Amos ویرایش 22 انجام شده است.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد، متغیر سرشت به‌طور مستقیم بر رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی (36/0-=β، 001/0>P) و بر ایمنی هیجانی (52/0=β، 0.001>P) دارای اثر معنی‌داری بوده است. همچنین متغیر ایمنی هیجانی به طور مستقیم بر رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی (0.59-=β، 0.001>P)اثر معنی‌داری داشته است. علاوه‌بر این سرشت به‌طور غیرمستقیم بر رفتارهای آسیب‌زای تحصیلی (0.31-=β، 0.001>P) نیز دارای تأثیر معنی‌داری بوده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، پیشنهاد می‌شود که در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، پرورشی و سلامت روان به نقش سرشت و ایمنی هیجانی در رفتارهای آسیب‌‌زای تحصیلی توجه ویژه گردد.
متن کامل [PDF 1147 kb]   (1757 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی
دریافت: 1396/2/12 | پذیرش: 1397/1/22 | انتشار: 1397/5/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب جنوب می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian South Medical Journal

Designed & Developed by: Yektaweb