دوره 21، شماره 6 - ( دو ماهنامه طب جنوب 1397 )                   جلد 21 شماره 6 صفحات 480-472 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourshafie S, Izadfard Z, Jafarzadeh S. The Effect of Vehicle Noise on Hearing Thresholds in Heavy Vehicle Drivers. Iran South Med J 2019; 21 (6) :472-480
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-984-fa.html
پورشفیع شادی، ایزدفرد زهره، جعفرزاده صادق. بررسی تأثیر نویز وسایل نقلیه بر آستانه‌های شنوایی رانندگان ماشین‌های سنگین. مجله طب جنوب. 1397; 21 (6) :472-480

URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-984-fa.html


1- گروه شنوایی‌شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- گروه شنوایی‌شناسی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، jafarzadehs@mums.ac.ir
چکیده:   (4265 مشاهده)
زمینه: کم شنوایی در اثر نویز یکی از شایع‌ترین علل کم شنوایی حسی عصبی می‌باشد. رانندگان ماشین‌های سنگین (مانند اتوبوس و کامیون) نسبت به دیگر افراد جامعه بیشتر در معرض نویز حاصل از ترافیک و ماشین‌ها قرار دارند. این موضوع می‌تواند به سیستم شنوایی این افراد آسیب بزند. هدف این مطالعه، بررسی وضعیت شنوایی رانندگان ماشین‌های سنگین و ارتباط آن با عواملی مانند سن زیر 40 سال، سابقه کار و میزان متوسط ساعات کار در روز بود.
مواد و روش‌ها: در این تحقیق، میزان کم شنوایی حسی عصبی در 132 راننده (264 گوش) مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا اطلاعات رانندگان در مورد سن، سابقه کار و میزان متوسط ساعات کار در روز ثبت می‌گردید. سپس برای هر فرد، ارزیابی اتوسکوپی و ادیومتری تن خالص در فرکانس‌های 500، 1000، 2000، 4000 و 8000 هرتز توسط ادیولوژیست و در شرایط اتاقک آکوستیک انجام می‌شد. فشار خون این رانندگان نیز با روش معمول سنجش فشار خون ثبت گردید. رانندگانی که دارای دیگر عوامل کم شنوایی حسی عصبی مانند پیرگوشی (سن بالاتر از 40 سال)، اتوتوکسیسیتی و غیره بودند، از مطالعه حذف شدند.
یافته‌ها: سن رانندگان 097/5±0/34 سال و سابقه کاری این افراد 158/5±19/11 سال بود. رانندگان در حدود 5 تا 16 ساعت در روز
(275/2
±56/9 ساعت در روز به‌طور میانگین) کار می‌کردند. در حدود 23 درصد افراد مورد بررسی دچار کم شنوایی در فرکانس 4000 هرتز بودند که پس از آن بیشترین میزان کم شنوایی در فرکانس 8000 هرتز مشاهده شد. تفاوت معنی‌داری بین آستانه شنوایی رانندگان درون شهری و برون شهری وجود نداشت. بین میزان کم شنوایی و عواملی مانند سن، سابقه کار و میزان متوسط ساعات کار در روز رابطه معنی‌داری وجود داشت.
نتیجه‌گیری: در حدود یک چهارم رانندگان دارای کم شنوایی بودند. این موضوع علی رغم حذف دیگر عوامل کم شنوایی حسی عصبی می‌تواند نشان دهنده فراوانی بالای کم شنوایی در اثر نویز در رانندگان باشد.
متن کامل [PDF 608 kb]   (1025 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: گوش و حلق و بینی
دریافت: 1397/3/27 | پذیرش: 1397/7/11 | انتشار: 1397/10/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب جنوب می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian South Medical Journal

Designed & Developed by: Yektaweb