1- گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر، بوشهر، ایران 2- گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر، بوشهر، ایران ، azitanoroozi@yahoo.com 3- بخش ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیجفارس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر، بوشهر، ایران گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده: (5729 مشاهده)
زمینه: یکی از محورهای ارزیابی سلامت در جوامع مختلف، بهداشت روان است که نقش مهمی را در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه بهخصوص در قشر دانشجو ایفا میکند. بنابراین این مطالعه با هدف کاربرد سازههای اساسی نظریهی شناخت اجتماعی در پیشگویی سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام گردید.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی منظم در 428 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال تحصیلی 92–1391 انجام شد. اطلاعات توسط 5 پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی، استرس تحصیلی، حمایت اجتماعی چند بعدی، انتظار پیامد دانشجو و کیفیت زندگی (SF-36) جمعآوری گردید. سپس دادهها توسط نرمافزار آماری SPSS ویرایش 18 و با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: در این مطالعه بین سلامت روان با حمایت اجتماعی (000/0=p و 37/0=r)، استرس تحصیلی (000/0=p و 45/0-=r) و خودکارآمدی تحصیلی (000/0=p و 24/0=r) رابطه معنیداری وجود داشت. در مدل رگرسیون خطی عوامل پیشگویی کننده سلامت روان متغیرهای نوع دانشکده، ارزیابی مشاوره درسی و غیردرسی و سازههای خودکارآمدی (49/1=B و 031/0=p)، استرس تحصیلی (35/4-=B و 000/0=p) و حمایت اجتماعی (77/4=B و 000/0=p) بود. بهعلاوه جنسیت، تحصیلات مادر و شغل پدر از طریق حمایت اجتماعی و سهمیه قبولی در کنکور و ارزیابی مشاوره درسی از طریق خودکارآمدی تحصیلی بهطور غیرمستقیم بر سلامت روان تأثیر میگذاشتند.
نتیجهگیری: با استفاده از راهبردهای افزایش خودکارآمدی و ایجاد محیط حمایت کننده، همچنین کاهش استرس بهویژه با برگزاری جلسات مشاوره درسی و غیردرسی میتوان سلامت روان دانشجویان را ارتقاء بخشید.
Jamali M, Noroozi A, Tahmasebi R. Application of the basic constructs of social cognitive theory for predicting mental health in student of Bushehr University Medical Sciences 2012-13. Iran South Med J. 2015; 17 (6) :1236-1251 URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-640-fa.html
جمالی مکیه، نوروزی آزیتا، طهماسبی رحیم. کاربرد سازههای اساسی نظریه شناخت اجتماعی در پیشگویی سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سال 92-1391. طب جنوب. 1393; 17 (6) :1251-1236
Iranian South Medical Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License which allows users to read,
copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly