مسایل و مفاهیم بهداشت باروری، به عنوان یک نیاز مبرم آموزشی ، مورد تأکید شرع و عرف می باشند و در فرآیند تأمین سلامت انسان و تعامل مثبت با محیط زیست و نهایتاً توسعه متوازن نقش انکار ناپذیری دارند . بنابراین برای دستیابی به دیدگاههای والدین، معلمین و
دانش آموزان به مفاهیم بهداشت باروری و روش های آموزشی مفاهیم مربوطه به دانش آموزان(راهنمایی و دبیرستان)، با روش پژوهش کیفی بحث گروهی متمرکز**(FGD) ، 24 مصاحبه گروهی در 12 گروه با حضور 162 نفر (64 دانش آموز، 50 معلم و 48 ولی) انجام گردید. گروهها آموزش بهداشت بلوغ را به جهت افزایش آمادگی نوجوانان در قبال تغییرات جسمی و کاهش ترس حاصل از آن و پیشگیری از کسب اطلاعات نا صحیح یا از افراد بی صلاحیت لازم دانستند . در خصوص آموزش مسائل جمعیت و تنظیم خانواده، معدودی از پدران و گروهی از مادران معتقد بودند که آموزش دانش آموزان لازم نیست . دانش آموزان دختر بهبود روابط عاطفی و کیفیت زندگی زنان و افزایش فرهنگ خانواده را از نتایج این آموزشها می دانستند . مصاحبه شوندگان بر لزوم آموزش ایدز تأکید داشتند. آموزش مسائل مربوط به ازدواج مورد تأکید اکثر گروهها بود و دانش آموزان دختر دبیرستانی به نقش کلاسهای مشاوره پیش از ازدواج اشاره داشتند. از این رو پیشنهاد می شود با توجه به خلأهای موجود آموزشی و کمبود مهارتهای مناسب رفتاری در حیطه بهداشت باروری ، علاوه بر استفاده از تبلیغات مناسب و به خصوص استفاده از رسانه های گروهی، افزایش دسترسی به رسانه های مکتوب و جذاب آموزشی و هماهنگی هر چه بیشتر بین خانواده ، کادر بهداشتی و معلمین در ارایه این آموزشها و جلوگیری از دوگانگی در آموزش مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1387/11/2 | پذیرش: 1387/11/2 | انتشار: 1387/11/2