[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 25، شماره 3 - ( دو ماهنامه طب جنوب 1401 ) ::
جلد 25 شماره 3 صفحات 284-277 برگشت به فهرست نسخه ها
بیماری با سابقه لوپوس اریتماتوزوس سیستمیک با نارسایی کلیه به دنبال تجویز واکسن سینوفارم
مهدی محمودپور1 ، ایرج نبی‌پور2، عبدالحمید اسماعیلی3، اعظم امینی* 4
1- مرکز تحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیج‌فارس، پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
2- مرکز تحقیقات زیست فناوری دریایی خلیج‌فارس، پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
3- بخش پاتولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
4- بخش داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران ، amini_az@yahoo.com
چکیده:   (94 مشاهده)
با ظهور بیماری کووید-19، مکانیسم‌های بسیاری در ارتباط با نقشی که ویروس‌ها می‌تواند در پاتوژنز بیماری‌هایی نظیر دیابت، بیماری‌های خودایمنی و بیماری‌های قلبی عروقی ایفا کنند شناخته شده است. در بیماران دیابتی ابتلا به کووید-19 سبب بدتر شدن کنترل قند خون شده و بعضی بیماران بعد از ابتلا به کووید به فرم جدید دیابت مبتلا شدند که نشان دهنده مداخله این ویروس در مسیرهای مختلف متابولیکی می‌باشد. به‌علاوه بعضی بیماری‌های خودایمنی که در خاموشی بودند بعد از ابتلا مجدد شعله‌ور شدند و در بعضی نیز بیماری‌های خودایمنی به‌صورت موارد جدید رخ داد که نشان دهنده نقشی است که این ویروس در تحریک سیستم ایمنی و القای بیماری‌های خودایمنی از طریق مکانیسم‌های مختلف می‌باشد. در این گزارش آقای 31 ساله مبتلا به لوپوس اریتماتوزوس سیستمیک معرفی می‌شود که به دنبال دریافت سومین دوز واکسن کووید سینوفارم (China، Sinopharm Beijing institute of Biological Products) دچار علایم شبه آنفولانزا، ادم جنرالیزه و نارسایی کلیه گردید. در جریان بستری بیمارستان علیرغم وجود یافته‌های بیوپسی موید نفریت لوپوسی کلاس چهار و درمان استاندارد با متیل پردنیزولون و سیکلوفسفاماید، پاسخ مناسبی رخ نداد و بیمار با دیالیز سه بار در هفته مرخص شد. با توجه به سیر بیماری و وجود یافته‌های بیوپسی و تست‌های منفی سرولوژیک، چندین سناریوی چالش برانگیز در این بیمار مطرح می‌باشد که به بحث در مورد آن‌ها پرداخته خواهد شد.
واژه‌های کلیدی: لوپوس اریتماتوزوس سیستمیک، کووید-19، نارسایی کلیه، واکسن سینوفارم
متن کامل [PDF 324 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش موردی | موضوع مقاله: آسیب‌شناسی
دریافت: 1401/3/8 | پذیرش: 1401/4/14 | انتشار: 1401/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmudpour M, Nabipour I, Esmailie A H, Amini A. A Case of Systemic Lupus Erythematosus with Renal Failure Following the Administration of Sinopharm COVID-19 Vaccine. Iran South Med J 2022; 25 (3) :277-284
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-1631-fa.html

محمودپور مهدی، نبی‌پور ایرج، اسماعیلی عبدالحمید، امینی اعظم. بیماری با سابقه لوپوس اریتماتوزوس سیستمیک با نارسایی کلیه به دنبال تجویز واکسن سینوفارم. طب جنوب 1401; 25 (3) :284-277

URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-1631-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 3 - ( دو ماهنامه طب جنوب 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، طب جنوب ISMJ

Iranian South Medical Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License which allows users to read,
copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly

Copyright © 2022, Iranian South Medical Journal| All Rights Reserved

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4509