دوره 26، شماره 6 - ( دو ماهنامه طب جنوب 1403 )                   جلد 26 شماره 6 صفحات 368-356 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bashirinia S, Motamed N, Bahreini M, Ravanipour M. The Effect of Education Based on Self-Management Empowerment Model on the Coping Strategies of Adolescent Girls with Internet Addiction in Bushehr in 2022. Iran South Med J 2024; 26 (6) :356-368
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-1931-fa.html
بشیری‌نیا سمیه، معتمد نیلوفر، بحرینی مسعود، روانی پور مریم. تأثیرآموزش براساس الگوی توانمندسازی خودمدیریتی بر راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان دختر با اعتیاد به اینترنت. مجله طب جنوب. 1403; 26 (6) :356-368

URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-1931-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
2- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
مرکزتحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیج‌فارس، پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران ، ravanipour@bpums.ac.ir
چکیده:   (521 مشاهده)
زمینه: اعتیاد به اینترنت از شایع‌ترین اختلالات روانی در نوجوانان و یکی از مؤلفه‌های مهم سلامت روانی، راهبردهای مقابله‌ای می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش براساس الگوی توانمندسازی خودمدیریتی بر راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان دختر با اعتیاد به اینترنت شهر بوشهر در سال 1401 انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش یک کارآزمایی بالینی بر روی نوجوانان دختر با اعتیاد به اینترنت مقطع اول متوسطه شهر بوشهر بود. مدارس به صورت تصادفی ساده انتخاب و به قید قرعه به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 40 نفر) تخصیص داده شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ را تکمیل و به شرط کسب نمره 46 به بالا به مطالعه وارد می‌شدند. به‌منظور گردآوری اطلاعات راهبردهای مقابله‌‌ای، از پرسشنامه کوتاه شده¬ی اندلر و پارکر استفاده شد. مداخله براساس الگوی توانمندسازی خودمدیریتی در پنج گام انجام گرفت. پس آزمون بلافاصله در پایان اجرای دو ماه مداخله در گروه آزمون، توسط دو گروه تکمیل شد. آنالیز و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS ویرایش 26 و شاخص‌های توصیفی، آزمون‌های آماری کای دو و تی مستقل در سطح معنی‌داری 0/05 انجام شد.
یافته‌ها: میانگین تغییرات نمره راهبردهای مقابله‌ای در گروه آزمون تغییرات معناداری در جهت افزایش راهبرد مسئله محور (0/001>p) و کاهش راهبردهای هیجان محور و اجتنابی (0/001>p) نشان داد در حالی که این تغییرات در گروه کنترل مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد آموزش‌های ارائه شده تأثیرگذاری مثبتی بر تقویت راهبرد مسئله محور و کاهش راهبردهای هیجان محور و اجتنابی گروه آزمون داشت. 
متن کامل [PDF 553 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/8/25 | پذیرش: 1402/2/17 | انتشار: 1403/4/20

فهرست منابع
1. Safari S, Soleimanian AA, Jajarmi M. The Effectiveness of "Reality Therapy" Training on Internet Addiction and Perceptions of Social Support -Family in Teenage Girls. J Health Promot Manag 2021; 10(5): 107-20. (Persian) [Article]
2. Ziafar S, Alijani F. Investigate the Relationship between Accountability and Defensive Styles Internet Addiction of High School Youth in Qazvin in Female Students. Iran J Educ Soc 2020; 5(2): 108-17. (Persian) [Article]
3. Adiele I, Olatokun W. Prevalence and determinants of Internet addiction among adolescents. Comput Hum Behav 2014; 31(1): 100-10. [DOI]
4. Mousavi SV-a. Prevalence of Internet addiction and the Status of the use of virtual social networks in Iranian Teenagers and Youths in 2018. Mil Med 2020; 22(3): 281-8. (Persian) [DOI]
5. Shorchi F, Javadi MJ, Davaie M, et al. The effectiveness of mindfulness-based group therapy with respect to the modification of early maladaptive schemas in reducing Internet addiction in high school girls. Med J mashhad univ med sci 2020; 63(4): 2534-49. (Persian) [DOI]
6. Zhao Y, Pan Q. Effect of social-psychological intervention on self-efficacy, social adaptability and quality of life of internet-addicted teenagers. Psychiatr Danub 2022; 34(3): 490-6. [DOI]
7. Dakhili F, Bahrainian AM, Farahani H. The Role of Social Skills in Medical Students' Internet Addiction through the Mediation of Self-efficacy. J Nurs Educ 2021; 9(6): 1-10. (Persian) [Article]
8. KHodabakhshi H, Yari H, Beheshti D, et al. Prevalence of Internet addiction and its relationship with anxiety, stress, and depression in intermediate students in Birjand city in 2014. J Birjand Univ Med Sci 2015; 22(1): 67-75. (Persian) [Article]
9. Bozorgkhoo Z, Safari A, Mortezabeigi Z, et al. Comparing self-efficacy, quality of life and sleep quality among medical students with and without internet addiction. Payesh 2022; 21(2): 197-205. (Persian) [DOI]
10. Safari S, Soleimanian AA, Jajarmi M. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy Matrix Training on Reducing Internet Addiction and Perceiving the Family Social Support of Adolescent Girls during the Outbreak of Corona. North Khorasan Univ Med Sci 2022; 13(4): 12-20. (Persian) [DOI]
11. Duan L, Shao X, Wang Y, et al. An investigation of mental health status of children and adolescents in china during the outbreak of COVID- 19. J Affect Disord 2020; 275: 112-8. [DOI]
12. Eyni S, Hashemi Z, Ebadi Kasbakhi M. Psychological well-being of patients with type 2 diabetes: The role of psychological hardiness, sense of cohesion, and coping strategies. Health Psychol 2020; 9(34): 121-36. (Persian) [DOI]
13. Servidio R, Gentile A, Boca S. The mediational role of coping strategies in the relationship between self-esteem and risk of internet addiction. Eur J Psychol 2018; 14(1): 176-187. [DOI]
14. Rostami M, Keykhosrovani M, Poladi Rishehri A, et al. Effectiveness of treatment based on acceptance and commitment therapy versus training coping strategies on anxiety and despair of mothers of children with autistic spectrum disorder. Iran South Med J 2020; 23(1): 56-69. (Persian) [DOI]
15. Rahimi R, Salimi Bajestani H. personality factors and coping strategies based Problem solving and Emotion in men and women with and without type 2 diabetes. J North Khorasan Univ Med Sci 2017; 9(1): 75-88. (Persian) [DOI]
16. Angazi F, Hosseini SS, Arefi M, et al. Presenting the Structural Model of Anxiety Disorders based on Mental Health with the Mediating Role of Coping Strategies in Pregnant Women. Islamic Life style Centered Health 2023; 7(1): 503-11. (Persian) [Article]
17. Hasan AA, Jaber AA. Prevalence of internet addiction, its association with psychological distress, coping strategies among undergraduate students. Nurse Educ Today 2019; 81: 78-82. [DOI]
18. Khezri R, Ravanipour M, Motamed N, et al. Effect of self-management empowering model on the quality of life in the elderly patients with hypertension. Iran J Ageing 2016; 10(4): 68-79. (Persian) [Article]
19. Musavi M, Ravanipour M, Pouladi S, et al. The effect of self-management empowerment model on the sense of coherence among elderly patients with cardiovascular disease. Educ Gerontol 2015; 42(2): 150811183951004. [DOI]
20. Ravanipour M, Salehi S, Taleghani F, et al. Sense of power among older people in Iran. Educ Gerontol 2008; 34(10): 923-38. [DOI]
21. Razzazan N, Ravanipour M, Jahanpour F, et al. Investigating challenges facing self-management empowerment education in adolescents and youths with major thalassemia. Jundishapur J Chronic Dis Care 2014; 3(4): e23366. [DOI]
22. Navabi P. The effect of self-management empowerment model on the sense of coherence and self-efficacy of adolescents with injuries with motor accidents in Darab city [dissertation]. St. Rishehr: Bushehr Univ, 2017.
23. Lebni JY, Toghroli R, Abbas J, et al. A study of internet addiction and its effects on mental health: A study based on Iranian University Students. J Educ Health Promot 2020; 9: 205. [DOI]
24. Afrasiabi M, Akbarzadeh N. A survey and comparison of coping strategies between normal and delinquent adolescents in Tehran. Psychol Stud 2007; 3(1): 7-20. (Persian) [DOI]
25. Hosseini Dowlatabadi F, Sadeghi A, Saadat S, et al. Relationship between self-efficacy and selfactualization with coping strategies among students. Res Med Edu 2014; 6(1): 1-10. (Persian) [Article]
26. Angane AY, Kadam KS, Ghorpade GS, et al. Unraveling the net of self-esteem, stress, and coping skills in the era of internet addiction. Ann Indian Psychiatry 2020; 4(1): 70-5. [DOI]
27. Ghasemi Bahraseman Z, Mangolian Shahrbabaki P, Nouhi E. The impact of stress management training on stress-related coping strategies and self-efficacy in hemodialysis patients: a randomized controlled clinical trial. BMC Psychol 2021; 9(1): 177. [DOI]
28. Samami E, Elyasi F, Mousavinasab SN, et al. The effect of a supportive program on coping strategies and stress in women diagnosed with breast cancer: A randomized controlled clinical trial. Nurs Open 2021; 8(3): 1157-67. [DOI]
29. Madike E, Omeje O, Okonkwo E, et al. The moderating role of coping strategies in social isolation and internet addiction amid COVID-19 pandemic. Afr J Humanit and Contemp Educ Res 2023; 10(1). [Article]
30. Jokar M, Karami J, Momeni K. Testing the internet addiction model based on psychopathological aspects, personality, and social cognition mediated by coping strategies and internet use expectations. J Psychol Sci 2022; 21(118): 2003-20. (Persian) [DOI]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب جنوب می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian South Medical Journal

Designed & Developed by: Yektaweb