زمینه: سلامت روان نقش برجستهای در رشد و تکامل اجتماعی – روانی دورههای مختلف زندگی به ویژه دورهی نوجوانی ایفا میکند. اختلالات روانی نوجوانان میتواند با گستره وسیعی از ویژگیهای آموزشی و غیرآموزشی در ارتباط باشد. بنابراین هدف از این مطالعه، تعیین عوامل آموزشی و غیرآموزشی مؤثر بر سلامت روان در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر بوشهر میباشد.
مواد و روشها: این مطالعه، پژوهشی توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی است که در آن 500 نفر دانشآموز دختر دبیرستانهای دولتی شهر بوشهر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای خوشهای مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات توسط پرسشنامه 3 بخشی شامل بخش مربوط به اطلاعات آموزشی (اضطراب پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی)، بخش مربوط به اطلاعات غیرآموزشی (شامل ویژگیهای جمعیتشناختی) و بخش مربوط به سلامت روان برگرفته از پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) جمعآوری گردید. بعد از جمعآوری اطلاعات، دادهها توسط نرمافزار آماری SPSS ویرایش 20 و با استفاده از آزمونهای آماری مناسب تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج مطالعه حاضر بیانگر این بود که دانشآموزان از سطح سلامت روان متوسطی (11±99/50) برخوردار بوده و سلامت روان با انگیزش تحصیلی، اضطراب تسهیل کننده، سال تحصیلی، رشته تحصیلی، علاقه به رشته تحصیلی، تحصیلات مادر، ارزیابی مشاوره درسی و غیر درسی ارتباط داشت. تحصیلات مادر، علاقه به رشته تحصیلی، ارزیابی مشاوره غیر درسی، نمره اضطراب تسهیل کننده، سال تحصیلی و رشته تحصیلی از پیشگویی کنندههای سلامت روان دانشآموزان بودند (107/0=R2).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، جهت ارتقاء سطح سلامت روان دانشآموزان، ارائه خدمات مشاوره درسی جهت علاقهمند کردن دانشآموزان به رشته تحصیلی و همچنین مشاورههای غیر درسی جهت کاهش مشکلات و برگزاری کارگاههای آموزش مدیریت استرس گامهای مفیدی در این راستاست.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |