دوره 18، شماره 6 - ( دو ماهنامه طب جنوب 1394 )                   جلد 18 شماره 6 صفحات 1235-1221 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakib Z, Noroozi A. Role of the educational and non-educational factors on the mental health in girl high school students in Bushehr city on 2014. Iran South Med J 2016; 18 (6) :1221-1235
URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-755-fa.html
شکیب زهره، نوروزی آزیتا. بررسی نقش برخی عوامل آموزشی و غیرآموزشی در سلامت روان دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بوشهر سال 1393. مجله طب جنوب. 1394; 18 (6) :1221-1235

URL: http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-755-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
2- مرکز تحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیج‌فارس، پژوهشکده‌ی علوم زیست پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران ، azitanoroozi@bpums.ac.ir
چکیده:   (6004 مشاهده)

زمینه: سلامت روان نقش برجسته‌ای در رشد و تکامل اجتماعی – روانی دوره‌های مختلف زندگی به ویژه دوره­ی نوجوانی ایفا می­کند. اختلالات روانی نوجوانان می‌تواند با گستره وسیعی از ویژگی‌های آموزشی و غیرآموزشی در ارتباط باشد. بنابراین هدف از این مطالعه، تعیین عوامل آموزشی و غیرآموزشی مؤثر بر سلامت روان در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بوشهر می‌باشد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه، پژوهشی توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی است که در آن 500 نفر دانش‌آموز دختر دبیرستان‌های دولتی شهر بوشهر به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای خوشه‌ای مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات توسط پرسشنامه 3 بخشی شامل بخش مربوط به اطلاعات آموزشی (اضطراب پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی)، بخش مربوط به اطلاعات غیرآموزشی (شامل ویژگی‌های جمعیت‌شناختی) و بخش مربوط به سلامت روان برگرفته از پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) جمع‌آوری گردید. بعد از جمع‌آوری اطلاعات، داده‌ها توسط نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 20 و با استفاده از آزمون‌های آماری مناسب تجزیه و تحلیل گردید.

یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر بیانگر این بود که دانش‌آموزان از سطح سلامت روان متوسطی (11±99/50) برخوردار بوده و سلامت روان با انگیزش تحصیلی، اضطراب تسهیل کننده، سال تحصیلی، رشته تحصیلی، علاقه به رشته تحصیلی، تحصیلات مادر، ارزیابی مشاوره درسی و غیر درسی ارتباط داشت. تحصیلات مادر، علاقه به رشته تحصیلی، ارزیابی مشاوره غیر درسی، نمره اضطراب تسهیل کننده، سال تحصیلی و رشته تحصیلی از پیشگویی کننده‌های سلامت روان دانش‌آموزان بودند (107/0=R2).

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه، جهت ارتقاء سطح سلامت روان دانش‌آموزان، ارائه خدمات مشاوره درسی جهت علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به رشته تحصیلی و همچنین مشاوره‌های غیر درسی جهت کاهش مشکلات و برگزاری کارگاه‌های آموزش مدیریت استرس گام­های مفیدی در این راستاست.

متن کامل [PDF 585 kb]   (1630 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: 1393/7/2 | پذیرش: 1393/9/4 | انتشار: 1394/10/1

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب جنوب می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian South Medical Journal

Designed & Developed by: Yektaweb